چرایی وقوع بحران در روابط مغرب و امارات؛ پای قطر در میان است!

به گزارش مجله سفرنامه پاریس، دلیل بروز نشانه های جدید از بحران خاموش میان مغرب و امارات، که با تصمیم رباط به کاهش سطح دیپلماتیک خود در ابوظبی آشکار شد، موضع گیری مغرب درخصوص بحران قطر است.

چرایی وقوع بحران در روابط مغرب و امارات؛ پای قطر در میان است!

همراه ما باشید و با تور قطر از مروارید خلیج فارس دیدن کنید و زیبایی های شهر دوحه را در خاطراتتان ثبت کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، وب سایت مغرب أنتلجینس گزارش داد که رباط سطح نمایندگی دیپلماتیک خود در امارات را با فراخواندن سرکنسول ها از دبی و ابوظبی و نیز خالی کردن سفارتش از مشاوران و کارداران، کاهش داده است.

نشانه های بحران خاموش میان این دو کشور یک روز پس از اقدام ابوظبی به فراخواندن سفیرش در رباط، آشکار گشت. علی سالم الکعبی سفیر امارات در رباط در آوریل گذشته به درخواست فوری امارات، مغرب را ترک کرد و طرف مغربی نیز پس از چند روز در پاسخ به این اقدام، سفیر خود را فراخواند.

خالد شیات استاد روابط بین الملل در دانشگاه محمد الاول بوجده به دلایل و ریشه های اختلافات میان مغرب و امارات و مواضع استراتژیک در بعضی پرونده ها، در راس آنها پرونده قطر، پرداخته است.

این کارشناس مغربی در گفت وگو با روزنامه العمق توضیح داد، بحران های گذرا در روابط تاریخی میان دو کشور بیشتر مشاهده شده است، در همین زمینه، در بسیاری از پرونده ها نفوذ اقتصادی نیز وجود دارد که همین امر، موید مداخلات در سیاست داخلی این کشور است.

این کارشناس اضافه نمود، رویکرد مغرب به ویژه با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، مبتنی بر توافق در روابط فیمابین است، مغرب معتقد است که کوشش در راستای حفظ روابطش با قطر، برای به چالش کشیدن امارات نیست.

وی گفت، موضع رباط در قبال دوحه برگرفته از اعتقاد مغرب به حفظ روابط خوب با تمام کشورهای عربی است.

این روزنامه مغربی به توییت هایی که سفارت امارات در رباط منتشر کرد، اشاره می نماید که در آنها ذکر شده است: سیف خلیفه الطنیجی کاردار سفارت ماموریت علی سالم الکعبی سفیر را بر عهده گرفته است.

این موضوع، که امارات به مدت یک سال سفیر جدید خود در مغرب مشخص نکرده است، باعث شد که رباط ناخرسندی خود را به وسیله کاهش سطح نمایندگی دیپلماتیک خود ابراز کند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 25 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: parisro.ir شناسه مطلب: 960

به "چرایی وقوع بحران در روابط مغرب و امارات؛ پای قطر در میان است!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرایی وقوع بحران در روابط مغرب و امارات؛ پای قطر در میان است!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید