چطور برای سفر پول پس انداز کنیم؟

به گزارش مجله سفرنامه پاریس، سفر یکی از لذت بخش ترین کارهایی است که می توانیم در زندگی انجام دهیم ولی این روزها، سفر کردن هزینه های بالایی در پی دارد. با چند روش می توانید برای سفر بعدی خود، پول پس انداز کنید.

چطور برای سفر پول پس انداز کنیم؟

همه آرزو دارند که یک روز به دور جهان سفر نمایند ولی معمولا پس انداز کردن میزانی پول برای پرداخت هزینه های سفر راحت نیست. اگر دوست دارید برای سفر رویایی خود یا برای سفر در تعطیلات پیش رو، پول پس انداز کنید، باید پس انداز کردن را همین الان آغاز کنید. با کم کردن بعضی از هزینه ها و برنامه ریزی برای پول خود و بعلاوه انتخاب مقصدهای گردشگری و اقامتگاه های مقرون به صرفه تر، می توانید مبلغ قابل توجهی برای سفر در نظر بگیرید.

از روش های زیر برای کاهش هزینه ها و پس انداز پول برای سفر بهره ببرید.

روش اول

پس انداز سریع پول

1. به طور اتوماتیک از هر حقوق خود میزانی را در حساب پس انداز ذخیره کنید.

ابتدا تصمیم بگیرید که چقدر برای پس انداز هر ماه توانایی اقتصادی دارید. مثلا این مبلغ می تواند بین 5 تا 10 درصد عایدی شما باشد. وقتی حقوق تان را دریافت کردید، آن پول را از حساب حقوق خود به حسابی منتقل کنید که نتوانید آن را به راحتی خرج کنید.

حتما هر ماه آن مبلغ و حتی بیشتر از آن را اگر ممکن است، برای تامین هزینه های سفر، کنار بگذارید.

اگر برایتان مقدور باشد می توانید با کارفرما صحبت کنید تا هر ماه این مبلغ از حقوق شما را مستقیما به حساب پس اندازتان واریز کند تا شما خودتان مجبور نباشید که این انتقال پول را انجام دهید.

2. هزینه های غیرضروری را حذف کنید تا میزان پس انداز خود را افزایش دهید.

سعی کنید مبلغی که برای هزینه های غیرضروری می پردازید، کاهش دهید. مثلا هزینه هایی که برای تفریحات، غذا خوردن در رستوران یا خریدهای کلی می پردازید. سعی کنید فقط هر آنچه واقعا احتیاج دارید خریداری کنید.

تا زمانی که پول کافی برای سفر خود پس انداز نکرده اید، تفریحاتی مثل سینما و کافه رفتن را کم کنید یا حذف کنید. مثلا لازم نیست هزینه بیشتر برای تماشا فیلم سه بعدی بپردازید یا لازم نیست برای خوردن یک غذای خاص در رستوران لوکس، هزینه کنید.

در انتهای هر ماه، پولی که خرج نشده و به جای مانده است به حساب پس انداز خود منتقل کنید.

رایج ترین دلایل خرج های اضافه و بی فایده

غذا خوردن در رستوران: سعی کنید خودتان در خانه آشپزی کنید. حداقل پنج شب در هفته را خودتان آشپزی کنید تا از این طریق میزان قابل توجهی پول پس انداز کنید.

حق عضویت: اگر از عضویت و اشتراک خود استفاده نمی کنید آن را لغو کنید. مثلا اشتراک اپلیکیشن ها و سرویس های پخش موسیقی یا روزنامه و مجلات. هر ماه مبلغ زیادی بابت چیزی که استفاده نمی کنید می پردازید.

تفریحات: از تفریحات عادی می توانید صرف نظر کنید مثلا سینما رفتن یا سر زدن به کافه با دوستان. به جای این کار، پولی که باقی می ماند را برای سفر خود پس انداز کنید.

3. اگر اوقات فراغت و زمان کافی دارید، یک شغل پاره وقت پیدا کنید.

اگر زمان اضافه دارید و نمی توانید به اهدافی که برای پس انداز پول در نظر گرفته اید، دست پیدا کنید می توانید یک کار پاره وقت پیدا کنید تا عایدی خود را افزایش دهید. مثلا می توانید کار در فروشگاه ها یا رستوران را امتحان کنید. یا شغلی به صورت دورکاری را انتخاب کنید. این شغل ها معمولا برنامه زمانی منعطفی دارند. با عایدیی که از این شغل پاره وقت کسب می کنید می توانید زودتر به هدف خود برسید.

4. لباس ، وسایل و کتاب های دست دوم را بفروشید.

سری به وسایل خود بزنید تا ببینید کدام وسیله است که مدت ها از آن استفاده نکرده اید و دیگر به آن احتیاج ندارید. سری به فروشگاه های دست دوم بزنید تا بتوانید لباس، کتاب و وسایل دست دوم خود را بفروشید. از اپلیکیشن های مختلف هم می توانید برای فروش لوازم خود بهره ببرید.

اطمینان حاصل کنید که وسایلی که قصد فروش آنها را دارید، در شرایط خوبی هستند و آسیب ندیده اند.

5. در مصرف آب، گاز و برق صرفه جویی کنید.

پرس و جو کنید تا متوجه شوید که از چه روش هایی می توانید هزینه های مصرف آب و برق و گاز را کاهش دهید. با این کار، علاوه بر استفاده صحیح از منابع، مبلغی پول پس انداز می کنید. برق های اضافه را خاموش کنید، زمان حمام کردن خود را کوتاه تر کنید و سیستم گرمایشی و سرمایشی خانه را روی دمای مناسب تنظیم کنید.

برای انتخاب بسته های اینترنت و استفاده از تلفن همراه سعی کنید مطابق احتیاج خود عمل کنید تا هزینه اضافی برای چیزی که از آن استفاده نمی کنید پرداخت نکنید.

6. برای کاهش هزینه های مرتبط با رانندگی، از وسایل حمل و نقل عمومی بهره ببرید یا پیاده روی کنید.

اگر معمولا خودتان رانندگی می کنید، زمان حرکت اتوبوس و مترو برای رسیدن به محل کار خود را آنالیز کنید. با خرید بلیت های وسایل حمل و نقل عمومی، می توانید با هزینه کمتری از این امکانات بهره ببرید. برای مقصدهای نزدیک می توانید از دوچرخه بهره ببرید یا پیاده بروید.

با انجام این روش ها می توانید هزینه هایی که برای پارکینگ و سوخت و تعمیرات می پردازید، کمتر کنید. میزان پولی که می توانید از این طریق پس انداز کنید به محل زندگی شما و وسایل حمل و نقل عمومی در دسترس تان بستگی دارد.

بلیت هایی برای وسایل حمل و نقل عمومی ارائه می گردد که اعتبار چند روزه، ماهانه و حتی سالانه دارند. با خرید این بلیت ها می توانید در هزینه های خود صرفه جویی کنید.

اگر دانشجو باشید ممکن است بتوانید از بعضی از این سرویس ها با تخفیف ویژه بهره ببرید.

روش دوم

برنامه ریزی اقتصادی برای سفر

1. یک ماه هزینه های خود را آنالیز کنید تا ببینید بیشتر پول شما صرف چه مواردی می گردد.

برای این کار می توانید از یک اپلیکیشن بهره ببرید. همه خریدها و مخارج خود را در اپلیکیشن ثبت کنید یا جایی بنویسید. همه چیز را تحت نظر بگیرید و هر رسیدی که دریافت می کنید، نگه دارید. به این ترتیب می توانید دسته بندی کنید که پول شما بیشتر در چه مواردی هزینه می گردد.

اگر نمی توانید یک ماه صبر کنید، صورت حساب بانکی ماه گذشته خود را دریافت کنید و ببینید که چقدر از پولتان به جای مانده است.

2. تصمیم بگیرید که قصد دارید چقدر پول برای سفر خود هزینه کنید.

ابتدا در خصوص هزینه های مورد انتظار سفر خود تحقیق کنید. مثلا هزینه سفر هوایی، غذا، تفریحات، حمل و نقل عمومی در مقصد سفر و اقامتگاه را در نظر بگیرید.

برای هر هفته هزینه های خود در طول سفر، مبلغی را در نظر بگیرید. سپس هزینه های حمل و نقل عمومی و اقامت را به آن اضافه کنید. مثلا فرض کنید که هزینه های شما در یک هفته 500 هزار تومان می گردد. در این صورت اگر قصد دارید سفری یک ماهه به جایی داشته باشید حداقل به 2 میلیون تومان پول احتیاج دارید. این هزینه را به هزینه هایی که باید بابت هتل و رفت و آمد بپردازید، اضافه کنید.

اگر در طول سفر هم بتوانید هزینه های خود را کاهش دهید، میزانی از این پول باقی می ماند و می توانید آن را برای سفرهای بعدی نگه دارید.

3. یک برنامه ریزی جزیی و دقیق برای هزینه ها داشته باشید که شامل صرفه جویی در هزینه ها برای مخارج سفر باشد.

اطلاعات لازم در خصوص هزینه های خود را که با آنالیز ماهانه به دست آورده اید، جمع آوری کنید و هزینه های مختلف را دسته بندی کنید. مبلغی برای هزینه های ثابت در نظر بگیرید مثلا هزینه اجاره منزل، قسط وام، رفت و آمد، اینترنت، امکانات منزل، پس انداز، بیمه و...

سپس یک دسته بندی برای هزینه هایی ایجاد کنید که ثابت نیستند و در طول ماه تغییر می نمایند مثلا خرید، تفریحات و غذا خوردن در رستوران.

از قلم نیاندازید که پس انداز پول باید در دسته بندی هزینه های ثابت قرار بگیرد. هر ماه حتما باید مبلغ ثابتی را برای سفرتان کنار بگذارید.

روش سوم

خرج کردن کمتر در طول سفر

1. در فصل های خلوت سال سفر کنید تا هزینه کمتری بابت اقامت و پرواز بپردازید.

بیشتر مقصدهای گردشگری در فصل های خاصی که به آن های سیزن می گویند، بسیار شلوغ هستند مثلا در تعطیلات تابستانی و تعطیلات مدارس. سعی کنید در ماه هایی از سال سفر کنید که در مقصد مورد نظرتان سفرها کم می گردد و اصطلاحا آف سیزن است. این فصل به مقصد سفرتان بستگی دارد و برای هر جایی ممکن است متفاوت باشد.

قبل از اینکه پرواز خود را رزرو کنید، حتما آنالیز کنید که در مقصد مورد نظر شما، فصل آف سیزن چه زمانی است و سعی کنید در آن فصل سفر کنید.

اگر می خواهید به مقصدهای فصلی سفر کنید مثلا به مناطقی که برای اسکی هستند، سعی کنید سفر خود را در ابتدای آن فصل یا در انتهای آن برنامه ریزی کنید تا از برترین نرخ ها بهره مند شوید.

2. در خصوص تاریخ سفرتان انعاف پذیر باشید تا بتوانید برترین تخفیف را در خرید بلیط هواپیما بگیرید.

وقتی در جست و جوی پرواز به مقصد سفر خود هستید، حتما گزینه هایی که برای تاریخ های منعطف وجود دارد در نظر بگیرید. این مورد یعنی شما هر زمان که فرصت مناسب و پرواز مقرون به صرفه و مناسب پیدا گردد، امکان سفر کردن دارید. در بعضی از سایت های رزرو بلیت، این امکان وجود دارد.

اگر ضروری است که در تاریخ مشخصی محل زندگی خود را ترک کنید و به مقصدی وارد شوید، سعی کنید سایر جنبه های سفرتان را انعطاف پذیرتر کنید تا بتوانید هزینه های سفر را کاهش دهید.

3. به جای اینکه در هتل اقامت کنید، هاستل را برای اقامت انتخاب کنید و از این طریق در هزینه های اقامت خود صرفه جویی کنید.

اگر به مقصدهای گردشگری پرطرفدار سفر می کنید، سعی کنید دنبال اقامتگاه های مقرون به صرفه و هاستل ها بگردید. هاستل ها دارای امکانات مشترک هستند. اگر سخت تان نیست تا با یک غریبه هم اتاق شوید و با یک غریبه از یک حمام بهره ببرید، این گزینه، گزینه خوبی برای کاهش هزینه های سفر است.

قبل از رزرو کردن هاستل و محل اقامت، حتما نقدها و نظرات آن را در اینترنت بخوانید به خصوص اگر قرار است تنها سفر کنید. اگر مهمانان قبلی در این هاستل احساس ناامنی داشته اند یا چیزی از وسایل شان دزدیده شده است، دنبال یک گزینه دیگر بگردید.

به وسیله وب سایت های AirBnb و Couchsurfing.com هم می توانید اقامتگاه های مقرون به صرفهی پیدا کنید. البته در صورتی که بتوانید محل اقامت خود را با کسی شریک شوید یا در خانه یکی از اهالی مقصد مورد نظرتان چند روز را سر کنید.

4. از جاذبه ها و رویدادهایی بازدید کنید که هزینه ورودی ندارند.

اگر در یک شهر تازه به سر می برید، از جاهایی مثل موزه ها و نمایشگاه های عمومی بازدید کنید که هزینه ورودی ندارند. بعضی از جاذبه ها هم در روزهای خاصی از هفته یا ماه، رایگان هستند. اگر مطمئن نیستید که این جاذبه ها را باید از کجا پیدا کنید، قبل از سفر در خصوص آنها در اینترنت تحقیق کنید.

مثلا موزه های شهر نیویورک یک روز در ماه رایگان هستند. البته طبیعتا در این روزها بسیار شلوغ می شوند. ولی این روش، فرصت خوبی برای تماشا آثار هنری، فرهنگی و تاریخی است بدون اینکه هیچ هزینه ای پرداخت کنید.

5. قبل از خرید بلیط جاذبه ها و رویدادها، در اینترنت دنبال تخفیف بگردید.

اگر قصد دارید از مقصدهای گردشگری محبوب بازدید کنید، نام جاذبه مورد نظر را با کلماتی مثل تخفیف در اینترنت جست و جو کنید. ممکن است بتوانید کوپن های تخفیفی یا طرح های تخفیفی مختلفی برای جاذبه مورد نظرتان پیدا کنید.

بعلاوه با استفاده از بعضی کارت های بانکی، ممکن است برای استفاده از امکانات مختلف، تخفیف شامل حالتان بگردد.

منبع: کجارو / wikihow.com
انتشار: 19 اسفند 1400 بروزرسانی: 19 اسفند 1400 گردآورنده: parisro.ir شناسه مطلب: 2103

به "چطور برای سفر پول پس انداز کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چطور برای سفر پول پس انداز کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید