کشت نهال گل محمدی در شهرستان تفتان

به گزارش مجله سفرنامه پاریس، خبرنگاران/سیستان و بلوچستان مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تفتان سیستان وبلوچستان گفت: برای نخستین بار در شهرستان تفتان، کشت نهال گل محمدی در سطح 10 هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان صورت گرفت.

کشت نهال گل محمدی در شهرستان تفتان

فضل الله کردی در گفت و گو با خبرنگاران اضافه کرد: با توجه به ورود به دهه سوم خشکسالی یکی از مهمترین برنامه های این مدیریت تغییر الگوی کشت به سمت محصولات با مصرف آب کم و در عین حال زود بازده با ارزش اضافه کرده بالا و صادرات محور می باشد، از این رو تعداد 10 هزار اصله نهال گل محمدی در امسال بین کشاورزان شهرستان بصورت ترویجی توزیع شد.

وی اعلام کرد: با توجه به اینکه به طور میانگین عملکرد 1.5 ال 2.5 تن گلبرگ تر در هر هکتار باغات گل محمدی بوده و برای فراوری هر لیتر گلاب نیز معمولاً یک کیلو گلبرگ استفاده می گردد و همچنین برای فراوری یک لیتر اسانس گل محمدی نیازمند استفاده از چهار تن گلبرگ است، به همین دلیل این محصول بسیار گرانبها می باشد به طوری که همه ساله صادرات گلاب و اسانس آن به کشورهای حوزه خلیج فارس و نیز کشورهای عربی صورت می پذیرد.

مدیر جهاد کشاورزی تفتان گفت: محصول عمده گل محمدی، گلاب، اسانس و گلبرگ خشک می باشد، که از آن ها در صنایع دارویی، عطرسازی، فراورده های بهداشتی و آرایشی و صنایع غذایی استفاده می گردد.

وی در ادامه توضیح داد: این میزان از سطح زیر کشت می تواند تحولی شگرف در فراوری این گیاه دارویی ایجاد کند و این فرایند ان شاء الله ادامه خواهد داشت.

فضل الله کردی در خاتمه اضافه کرد: با توجه به آب و هوای شهرستان و برنامه های مدیریت جهاد کشاورزی تفتان مبنی بر احداث کارگاه های عرق گیری گیاهان دارویی امید می رود که این شهرستان تبدیل به قطب فراوری گل محمدی و گلاب استان گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 21 خرداد 1400 بروزرسانی: 21 خرداد 1400 گردآورنده: parisro.ir شناسه مطلب: 1765

به "کشت نهال گل محمدی در شهرستان تفتان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشت نهال گل محمدی در شهرستان تفتان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید