یونان اروپا را به برگزاری همه پرسی درباره سیاست های ریاضتی تهدید کرد

به گزارش مجله سفرنامه پاریس، خبرنگاران: وزیر دارایی یونان تهدید کرد که اگر گروه یورو پیشنهادهای اصلاحی یونان را رد کند، همه پرسی درباره سیاست های ریاضتی در این کشور برگزار خواهد نمود.

یونان اروپا را به برگزاری همه پرسی درباره سیاست های ریاضتی تهدید کرد

سفر با تور یونان ارزان را از دست ندهید و از نزدیک با سرزمین اسطوره های باستانی آشنا شوید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از روزنامه تاگس اشپیگل، بار دیگر این تهدید به وجود آمده است که مناقشات بر سر بدهی های یونان بالا بگیرد.

یانیس واروفاکیس وزیر دارایی یونان اتحادیه اروپا را تهدید به برگزاری رفراندوم درباره سیاست های ریاضتی در یونان نموده است. چنین تهدیدی بار دیگر بازارهای اقتصادی را به لرزه در آورده است.

تاگس اشپیگل در ادامه نوشت: درست یک هفته بعد از توافق اروپا برای تداوم برنامه های کمکی به یونان بار دیگر مناقشات بر سر بدهی های یونان بالا گرفته است.

وزیر دارایی یونان امروز هشدار داد که اگر گروه یورو روز دوشنبه پیشنهادهای اصلاحی آتن را رد کند دولت این کشور یک همه پرسی درباره سیاست های ریاضتی را برنامه ریزی می نماید. همزمان بانک مرکزی اروپا نیز یونان را تهدید کرد که اعتبارهای خود برای تأمین اقتصادی بانک های متزلزل این کشور را قطع می نماید.

اواخر ماه فوریه وزیر دارایی آلمان و همتایان وی در منطقه یورو با واروفاکیس روی تداوم کمکهای اقتصادی توافق کردند در صورتی که آتن تا ماه آوریل به یک طرح اصلاحی درست و انعطاف پذیر متعهد گردد.

روز آدینه وزیر دارایی یونان یک نامه محتوی هفت طرح اصلی اصلاحی مد نظر کشورش را برای رئیس گروه یورو ارسال کرد. بنا بر اطلاعات منابع دولتی یونان ظاهراً این طرحها واکنش مثبتی را از طرف رئیس گروه یورو داشته است. اما ظاهراً این نگرانی عمیق در آتن وجود دارد که این طرحها در بروکسل رد گردد.

وزیر دارایی یونان که در مصاحبه با روزنامه ایتالیاییCorriere della Serra کوریره دلاسرا سخن می گفت، گفت در صورتی که این طرحها از سوی گروه یورو رد گردد مسائلی به وجود می آید. در این صورت ما می توانیم مجدداً انتخابات برگزار و یک همه پرسی را سازماندهی کنیم. ما هنوز به جایگاه های خود نچسبیده ایم و این مسئله ای است که نخست وزیر کشور ما هم آن را گفته است.

آتن یک بار در نوامبر سال 2011 یک همه پرسی درباره سیاست های ریاضتی را مد نظر قرار داد که این مسئله بازارهای اقتصادی را متزلزل و شرکای یوروی یونان را عصبانی کرد. پیامد آن جورج پاپاندرو نخست وزیر وقت یونان مجبور به استعفا شد. هرج و مرجهای سیاسی ایجاد شده در این کشور برنامه های اصلاحی را ماه ها به عقب انداخت.

یک ناامنی دوباره می تواند اوضاع را وخیم کند چرا که آتن تا گلو در آب فرو رفته است.

آتن خواهان وامهای کوتاه مدت و تازه از بانک مرکزی اروپا شده است. اما یکی از اعضای هیئت مدیره بانک مرکزی اروپا اعلام نموده است: بانک نمی تواند دولت یونان را تأمین اقتصادی کند. ما اجازه نداریم این کار را انجام دهیم و این غیرقانونی است.

به نوشته روزنامه فرانکفورتر آلگماینه اگر بانک مرکزی اروپا بر موضع خود باقی بماند این می تواند به خروج یونان از منطقه یورو منجر گردد.

این در حالی است که رئیس کمیسیون اروپایی امروز در مصاحبه با روزنامه دی ولت گفت که هرگز خروج یونان از منطقه یورو رخ نخواهد داد.

همزمان وی به شرکای یورو درباره تحمیل سیاست های ریاضتی سخت به آتن هشدار داده گفت: ما باید مراقب باشیم که مناسبات در یونان بدتر از این نگردد. آنچه من را نگران نموده است این است که هنوز همه در اتحادیه اروپا وخامت شرایط یونان را درک ننموده اند.

پ

منبع: تسنیم
انتشار: 11 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: parisro.ir شناسه مطلب: 415

به "یونان اروپا را به برگزاری همه پرسی درباره سیاست های ریاضتی تهدید کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یونان اروپا را به برگزاری همه پرسی درباره سیاست های ریاضتی تهدید کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید