آیا استفاده از ضد آفتاب مردانه برای آقایان امری لازم است؟

به گزارش مجله سفرنامه پاریس، این روزها با وجود شبکه های اجتماعی و بالاتر رفتن اطلاعات عمومی مردم، شاید کمتری کسی وجود داشته باشد که از فواید و احتیاج ضروری به استفاده از کرم های ضدآفتاب خبر نداشته باشد. استفاده از یک کرم ضدآفتاب SPFدار، ساده ترین و آسان ترین راه برای محافظت از پوست و حفظ سلامت آن است. با استفاده منظم از ضد آفتاب ها شما از احتمال آفتاب سوختگی، سرطان پوست، پیری زودرس، لکه های پوستی و انواع مسائل دیگر جلوگیری خواهید کرد. اما سوال اینجاست که آیا استفاده از کرم های ضد آفتاب برای آقایان هم لازم است؟ در این مطلب از خبرنگاران مگ قصد داریم شما را با پوست آقایان و اهمیت ضد آفتاب مردانه آشنا کنیم و چند ضد آفتاب مردانه خوب هم به شما معرفی کنیم؛ با ما همراه باشید.

آیا استفاده از ضد آفتاب مردانه برای آقایان امری لازم است؟

آنچه در این مطلب می خوانید

SPF چیست؟

پوست آقایان و تفاوت های آن با پوست خانم ها

پیری زودرس پوست برای آقایان

آیا استفاده از کرم ضد آفتاب برای مردان لازم است؟

برترین ضد آفتاب مردانه کدام است؟

معرفی چند کرم ضد آفتاب مردانه

SPF چیست؟

فاکتور محافظت در برابر آفتاب (Sun protection factor) یا همان SPF یک کرم، در واقع نشان دهنده توانایی آن ضدآفتاب در محافظت از پوست در برابر بخش خاصی از اشعه ماورا بنفش به نام UVB است. اشعه های UVB مسئولیت ایجاد آفتاب سوختگی و سرطان پوست را بر عهده دارند.

اشعه های ماورا بنفش 2 بخش دیگر هم دارند:

  • اشعه های UVC که از جو زمین نمی توانند عبور نمایند.
  • اشعه های UVA که با آن آشنا هستید و درست مثل اشعه های UVB در پیری، سرطان و مسائل پوستی نقش موثری ایفا می نمایند.

پوست آقایان و تفاوت های آن با پوست خانم ها

اگر در فروشگاه های آنلاین جست وجو نموده باشید یا برای خرید به داروخانه رفته باشید، متوجه شده اید که محصولات بهداشتی و مراقبت از پوست کمی برای آقایان وجود دارد. حتی بعضی از محصولاتی که برای آقایان مناسب اند، فرمولاسیون دقیق متناسب با پوست آقایان را ندارند.

بیشتر آقایان در موضوع استفاده از محصولات مراقبت از پوست فراری هستند و این کار را ضروری نمی دانند. شرکت های سازنده هم بیشتر تمرکز فراوری و فروششان را روی محصولات مناسب برای خانم ها می گذارند و برای محصولات مناسب آقایان فقط نام آن را تغییر می دهند یا عکس گل را از روی بدنه آن حذف می نمایند! به همین راحتی ممکن است شما گول شرکت های سازنده را بخورید و یک محصول کاملا نامتناسب برای پوستتان را بخرید.

نکته مهم اینجاست که پوست آقایان چند تفاوت اصلی با پوست خانم ها دارد که در ادامه آن ها را آنالیز می کنیم. این تفاوت ها به شما می گویند که محصولات فراوری شده برای خانم ها انتخاب مناسبی برای شما نیستند.

1. تعادل pH در پوست آقایان فرق دارد

تعادل pH یک ماده، در واقع به میزان اسیدی یا قلیایی بودن آن می گویند. مقیاس میزان گیری از 1 تا 14 است. pH شماره 7 خنثی بوده و هرچه از این میزان کمتر گردد، آن ماده اسیدی تر و هرچه بیشتر باشد، قلیایی تر خواهد بود. برای مثال، اسید باتری pH شماره یک دارد. محصولات لوله بازکن pH شماره 14 و آب pH شماره 7 دارد که به ترتیب آن ها را به یک ماده اسیدی، قلیایی و خنثی تبدیل می نماید.

محدوده طبیعی pH برای پوست آقایان بین 5/5 تا 6/5 است. این میزان نشان می دهد که پوست آقایان به نسبت خانم ها، خاصیت قلیایی بیشتری دارد. (محدوده تعادل pH پوست خانم ها بین 4/5 تا 5/5 است).

محصولات مخصوص خانم ها طوری طراحی می شوند که pH پوست را در همان محدوده حفظ نمایند؛ بنابراین می توان گفت که این محصولات برای آقایان مناسب نیستند، زیرا برخلاف pH طبیعی پوست شما عمل می نمایند.

2. روی پوست آقایان مو رشد می نماید

اگرچه که روی پوست خانم ها هم مو رشد می نماید، اما ساختار پوست آقایان متفاوت بوده و عملکرد آن به نوعی دیگر است. موهای صورت شما مزایا و مسائلی را با خود به همراه دارند؛ اگر موهای صورت شما رشد نموده باشد، می تواند یک یک محافظت نماینده طبیعی از پوست شما در برابر نور خورشید باشد. موهای صورت آقایان ضخیم هستند و با حمایت از پوست، از افتادگی و پیری پوست جلوگیری می نمایند. علاوه بر آن، قسمت هایی از صورت که مو رشد نموده است کمتر چروک خواهند شد.

عالی به نظر می رسد، مگر نه؟ بنابراین اگر مردد بودید که ریش هایتان را کمی بلند کنید یا از ته بزنید، اکنون می توانید بهتر تصمیم بگیرید. هرچند که بلند کردن ریش هم مسائلی از جمله موهای زیر پوستی، زخم شدن با تیغ و… را هم با خود به همراه دارد که دور از بحث این مطلب ماست.

3. پوست آقایان ضخیم تر از خانم هاست

به دلیل وجود هورمون تستوسترون، پوست آقایان به نسبت خانم ها ضخیم تر است. به دلیل بالاتر بودن سطح این هورمون، پوست آقایان معمولا بین 20 تا 25 درصد ضخیم تر از پوست زنان است. بعلاوه پوست مردان غنی از کلاژن است؛ این به این معناست که ممکن است چین و چروک و علائم پیری در پوست شما به میزان خانم ها قابل مشاهده نباشد.

4. پوست مردان چرب تر از زنان است

سبوم یک روغن طبیعی است که پوست انسان فراوری می نماید تا پوست را روان نگه دارد. سبوم فراوری شده به وسیله پوست آقایان 2 برابر سبومی است که پوست خانم ها فراوری می نماید. این یعنی محصولاتی که برای خانم ها فراوری می شوند و کنترل نماینده سبوم پوست هستند، برای آقایان مناسب نیستند؛ زیرا به میزان کافی قوی نیستند. بعلاوه پوست آقایان متخلخل تر بوده و منافذ بزرگ تری دارد؛ یعنی جوش ها و لکه های پوستی برای آقایان ممکن است بیشتر رخ دهد.

5. پوست آقایان حساس است

در ابتدا باید بگویم که این مورد همچنان در حال آنالیز و تحقیق است، اما مطالعات انجام گرفته نشان می دهند که پوست آقایان به نسبت خانم ها حاوی آنتی اکسیدان کمتری هستند و به همین دلیل حساس تراند.

پیری زودرس پوست برای آقایان

فوتوایجینگ (Photoaging) یا همان پیری زودرس در واقع به نمایان شدن آسیب های پوست است که به دلیل نور خورشید به وجود می آیند. این آسیب ها شامل موارد زیر می شوند:

  • افتادگی پوست به دلیل از دست دادن کلاژن و الاستین
  • خطوط ظریف روی پوست
  • چروک های عمیق پوستی
  • گودی روی گونه و زیر چشم
  • خشن شدن بافت پوست
  • لکه های پوستی و کک و مک

محتمل است که شما این موارد را تا زمانی که سنتان بالا برود مشاهده نکنید، اما نور خورشیدی که اکنون مستقیما به پوستتان می خورد، باعث و بانی تمام این مسائل خواهد بود. اکنون متوجه هستید که استفاده از کرم ضدآفتاب چه قدر اهمیت دارد. اگر دوست دارید در سنین پیری هم پوستی مجذوب کننده و صاف داشته باشید، بهتر است کرم ضدآفتاب را جدی بگیرید.

ناگفته نماند که اگر مدت زمان طولانی را زیر آفتاب سپری می کنید، حتما دچار آفتاب سوختگی خواهید شد. آفتاب سوختگی خیلی بیشتر از یک قرمزی و التهاب ساده روی پوست شما تاثیر می گذارد! اگر در طول زندگی بیشتر از 5 بار آفتاب سوخته شوید، باید بدانید که این موضوع خطر ابتلا به ملانوما (خطرناک ترین نوع سرطان پوستی) را تا 2 برابر افزایش می دهد.

آیا استفاده از کرم ضد آفتاب برای مردان لازم است؟

پاسخ یک بله بزرگ است! از سن یک سالگی تا بزرگ تر، شما باید به صورت روزانه از یک کرم ضدآفتاب باکیفیت بهره ببرید؛ حتی اگر احساس می کنید آن قدرها هم زیر نور خورشید سپری نمی کنید. اگر در حال رانندگی با ماشین هستید یا کنار پنجره اتاقتان کار می کنید، باز هم با نور خورشید می توانید در تماس باشید.

خبر خوب این است که شما در حالت عادی و روزانه، تنها استفاده از یک ضدآفتاب با SPF 30 برای شما کافی خواهد بود. متخصصان پوست توصیه می نمایند با استفاده درست از یک کرم ضدآفتاب SPF 30، شما محافظت کافی در برابر نور خورشید را خواهید داشت.

برای استفاده صحیح از ضدآفتاب، باید حدود یک اونس (تقریبا 28/5 گرم) برای پوشاندن هر ناحیه از بدن که در معرض نور خورشید واقع شده است بهره ببرید. اگر در معرض نور شدید خورشید هستید، حتما به نوشته روی محصول دقت کنید. بعلاوه اگر عرق می کنید یا در آب می روید، باید حتما مجددا از کرم بهره ببرید.

برترین ضد آفتاب مردانه کدام است؟

به طور کلی 2 نوع ضدآفتاب برای محافظت از پوست در برابر اشعه های مضر UV وجود دارد؛ شیمیایی و فیزیکی. اما کدام نوع بهتر است؟

ضدآفتاب های شیمیایی

کرم های ضد آفتاب شیمیایی حاوی نوعی مواد شیمیایی هستند که اشعه های ماورا بنفش را جذب نموده و آن ها را تبدیل به امواج گرمایی بی ضرر می نمایند. سپس پوست شما این امواج گرمایی را آزاد می نماید.

مواد شیمیایی که در این نوع از کرم های ضد آفتاب به کار می رود معمولا شامل موارد زیر است:

  • اکسی بنزون
  • آووبنزون
  • اکتیسالات
  • اکتوکریلن
  • هموسالات
  • اکتینوکسات

در حالی که این مواد شیمیایی به طور موثری از پوست شما محافظت می نمایند، اما ممکن است عوارض ناخوشایندی هم با خود به همراه داشته باشند. برای مثال اکتیسالات باعث می گردد خاصیت جذب در پوست شما بیشتر گردد؛ بنابراین سایر مواد موجود در ضد آفتاب شما، به راحتی جذب پوستتان خواهد شد.

علاوه بر این، تحقیقات نشان می دهند که مواد شیمیایی موجود در این نوع ضدآفتاب ها هفته ها پس از قطع استفاده، همچنان در جریان خون و بافت پوستی باقی می مانند. بنابراین می توان گفت که بهتر است از کرم های ضد آفتاب شیمیایی استفاده نکنید.

ضدآفتاب های فیزیکی

عملکرد این نوع از ضدآفتاب ها با مدل های شیمیایی کاملا فرق دارد. به جای جذب اشعه های مضر و ایجاد واکنش های شیمیایی، ضدآفتاب های فیزیکی اشعه های ماورا بنفش را دفع می نمایند و اجازه نمی دهند تا با پوست شما تماس داشته باشند. تیتانیوم دی اکسید (Titanium dioxide) و زینک اکساید (Zinc oxide) دو مدل از برترین ترکیبات موجود در ضدآفتاب هایی با فاکتور فیزیکی هستند.

معرفی چند کرم ضد آفتاب مردانه

زمانی که قصد خرید داشته باشید با حجم عظیمی از محصولات با برندها و مشخصات متفاوت روبه رو خواهید شد. بعلاوه ضد آفتاب های زیادی در بازار موجود اند که در توضیحات آن ها ذکر شده که هم خانم ها و هم آقایان می توانند از آن ها استفاده نمایند؛ اما ما تصمیم گرفتیم چند مورد از برترین ضد آفتاب مردانه ایرانی را به شما معرفی کنیم که فرمولاسیون مخصوص آقایان دارند.

کرم ضد آفتاب سینره

این کرم یک ضد آفتاب مردانه بی رنگ است که با SPF 45 برای آقایان با انواع پوست طراحی شده است. ضدآفتاب سینره از پوست شما در برابر اشعه های مضر UVB و UVA محافظت می نماید. این کرم حاوی عصاره مورینگا بوده که از پوست در برابر آلودگی هوا محافظت می نماید؛ بنابراین اگر زمان زیادی را بیرون از خانه می گذرانید، این ویژگی می تواند برایتان کاربردی باشد.

ترکیبات ضدالتهابی برای کاهش قرمزی پوست، مقاومت در برابر تعریق و شست وشو و فاقد هرگونه چربی از دیگر ویژگی های این محصول ایرانی است. این ضدآفتاب را هر 3-4 ساعت باید مجددا تمدید کنید.

کرم ضد آفتاب آقایان سی گل

این مدل ضدآفتاب با SPF 55 برای آقایان با انواع پوست طراحی شده است. این محصول فاقد هرگونه چربی و رنگ بوده و از پوست شما در برابر اشعه های UV و مادون قرمز محافظت می نماید.

ضدآفتاب مردانه سی گل دارای فاکتورهای فیزیکی و شیمیایی بوده و آلوئه ورا، سدیم PCA و ویتامین E بعضی از مواد موجود در ترکیبات سازنده این محصول هستند. ترکیبات این کرم علاوه بر محافظت از پوست، به نرم نمایندگی پوست نیز یاری می نمایند. در صورت مصرف از این کرم، با تعریق یا شست وشوی صورت بهتر است سریعا آن را تمدید کنید.

کرم ژل ضد آفتاب ساین اسکین مدل Invsible M

این کرم با SPF 50 از پوست آقایان در برابر اشعه های نامرئی UVB و UVA محافظت می نماید. ضد آفتاب ساین اسکین مردانه برای پوست های چرب و مستعد جوش طراحی شده و یک جلوه نهایی مات به پوست شما می دهد. این کرم با بافت ژلی، سبک و زودجذب، فاقد هرگونه چربی بوده و در برابر تعریق مقاوم است.

ضدآفتاب ساین اسکین حاوی فاکتورهای فیزیکی و شیمیایی برای محافظت از پوست در برابر خورشید بوده و حاوی ترکیباتی از جمله آووبنزن، پلی سوربات، دایمتیکون و تیتانیوم دی اکساید است.

کرم ضد آفتاب آرت وینا مدل ضد لک

اگر در پی یک کرم ضد آفتاب ایرانی و رنگی هستید، این محصول می تواند پیشنهاد مناسبی برای شما باشد. این کرم دارای SPF 50 بوده و مناسب آقایان با پوست معمولی است. این کرم دارای بافتی بدون چربی و سبک است که ظاهری مات روی پوست شما ایجاد خواهد نمود.

ضدآفتاب آرت وینا ضدلک، ضدخشکی پوست، آبرسان، روشن نماینده و ضدآکنه است. این کرم حاوی عصاره چای سبز و گیاه شیرین بیان بوده و با رنگ بژ برای آقایان با پوست معمولی مناسب است و می تواند لک ها و جوش های صورتتان را تا حدودی پوشش دهد.

این کرم را باید هر 2 ساعت یک بار تمدید کنید و در شرایط تعریق زیاد، شست وشو با آب یا تابش شدید آفتاب، بهتر است در فاصله های زمانی کمتر مجددا آن را به پوست خود بزنید.

حرف آخر

کرم های ضد آفتاب با داشتن فاکتورهای فیزیکی و شیمیایی از پوست در برابر اشعه های نامرئی و مضر UVB و UVA محافظت می نمایند و از مسائلی مثل سرطان پوست، پیری زودرس، چین و چروک های ریز و عمیق، افتادگی پوست و… جلوگیری می نمایند.

مهم نیست سن شما چقدر است، اهمیت دادن به پوست مسئله ای نیست که بخواهید از آن خجالت بکشید! بنابراین اگر دوست دارید همواره پوستتان جوان بماند، استفاده از کرم ضدآفتاب را دست کم نگیرید. محصولات فراوانی در بازار برای خرید موجود هستند؛ اگر قصد خرید یک محصول خارجی را داشتید، حتما از معتبر بودن فروشگاه و اصل بودن آن محصول مطمئن شوید.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منبع: letsdisco

پاسخ به بعضی پرسش های تکراری

آیا استفاده از ضد آفتاب برای آقایان لازم است؟

بله؛ فرقی نمی نماید سن شما چه قدر است، کرم های ضدآفتاب با داشتن فاکتورهای حفاظتی از پوست شما در برابر مسائل جدی پوستی مثل سرطان پوست جلوگیری می نمایند. بنابراین اگر مجذوب کنندهیت پوستتان برایتان مهم است، باید به طور منظم و روزانه از کرم ضدآفتاب با SPF مناسب بهره ببرید.

آیا محصولاتی که مناسب پوست خانم ها هستند برای آقایان هم قابل استفاده اند؟

خیر؛ پوست آقایان چند تفاوت اصلی با پوست خانم ها دارد که در مطلب به طور کامل به آن ها اشاره کردیم. بهتر است از ضد آفتاب هایی بهره ببرید که برای پوست آقایان طراحی شده باشند.

در صورت استفاده نکردن از ضدآفتاب چه اتفاقاتی ممکن است بیفتد؟

از بین رفتن کلاژن و الاستین، افتادگی و شل شدن پوست، چروک و لک های پوستی، آفتاب سوختگی و سرطان پوست از مسائلی هستند که نور خورشید برای پوست شما ایجاد می نماید. کرم های ضد آفتاب از پوست در برابر اشعه های خطرناک محافظت خواهند کرد.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 25 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 25 اردیبهشت 1402 گردآورنده: parisro.ir شناسه مطلب: 2362

به "آیا استفاده از ضد آفتاب مردانه برای آقایان امری لازم است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا استفاده از ضد آفتاب مردانه برای آقایان امری لازم است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید