افزایش جمعیت سالمند کشور تا سال 2050 به 30 درصد

به گزارش مجله سفرنامه پاریس، معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه طبق برآورد سازمان بهداشت جهانی تا سال 2050 جمعیت بالای 60 سال ایران به بیش از 30 درصد جمعیت خواهد رسید، گفت: متاسفانه طبق آمارها حداقل یک نفر در هر 10 سالمند، قربانی نوعی سوء رفتار با سالمندان می شوند. بنابراین پیری جمعیت ها مستلزم پاسخ مناسب و جامع بهداشت عمومی است.

افزایش جمعیت سالمند کشور تا سال 2050 به 30 درصد

به گزارش خبرنگاران، دکتر علیرضا رئیسی در کنفرانس منطقه آسیا – اقیانوسیه نقش خانواده، اجتماع و دولت در جوامع رو به سالمندی، با بیان اینکه درصـد زیـادی از بیماری هـا و مشـکلات سـلامت سـالمندان مربوطـه بـه بیماری های مزمـن و غیرواگیر است، گفت: افزایش امید زندگی دستاورد مثبت توسعه اجتماعی، اقتصادی و پیشرفت های نظام سلامت در سطح دنیا و کشور ما ایران است. در برنامه ششم توسعه، اولین هدف وزارت بهداشت، افزایش امید زندگی است. باید توجه کرد که یکی از سه معیار شاخص توسعه انسانی، زندگی طولانی و سالم است. زندگی طولانی و سالم، دسترسی به دانش و معرفت و سطح زندگی مناسب سه معیار شاخص توسعه انسانی محسوب می شوند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر شاخص امید زندگی در ایران افزایش یافته و به تبع آن رتبه ایران از نظر شاخص توسعه انسانی در دنیا و منطقه را بهبود داده است. از طرفی باید شاخص امید زندگی توام با سلامتی نیز در این راستا ارتقاء یابد. توسعه چیزی جز رضایت بخش کردن وضعیت زندگی مردم نیست و یقینا بدون سلامت هیچ کس از زندگی خود راضی نخواهد بود. باید توجه کرد که سلامت افراد به نوعی یک ذخیره سرمایه است که به مرور زمان و با گذر طبیعی عمر مستهلک می گردد، بیماری باعث استهلاک غیرطبیعی آن شده و سرمایه گذاری در سلامت (بهداشت و درمان) این استهلاک را جبران می نماید.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: امروز برای اولین بار در تاریخ، بیشتر مردم می توانند انتظار داشته باشند که به 60 سالگی برسند و بیشتر از آن زندگی نمایند. در کشورهای کم درآمد و با درآمد متوسط، این انتظار به طور عمده نتیجه کاهش شدید مرگ و میر ناشی از بیماری های عفونی و مرگ ومیر در سنین جوانی، به ویژه در دوران کودکی و در زمان زایمان است. در کشورهای با درآمد بالا ادامه افزایش امید به زندگی در حال حاضر عمدتا به دلیل کاهش مرگ و میر افراد مسن تر رخ داده است. این تغییرات در همه کشورها رخ می دهد و این روند تاثیرات قابل توجهی بر ساختار جمعیت دارد. در ایران در سال 2016، 9.28 درصد جمعیت 60 سال و بالاتر بودند. سازمان بهداشت دنیای برآورد می نماید که تا سال 2050 یعنی 32 سال دیگر، این میزان به بیش از 30 درصد جمعیت خواهد رسید.

رئیسی ادامه داد: این سال های طولانی زندگی و تغییرات جمعیت شناختی، پیامدهای عمیقی برای هر یک از ما و نیز جوامعی که در آن زندگی می کنیم، دارد. بر این اساس می توانیم برنامه ای برای استفاده بیشتر از این سال خوردگی جمعیت داشته باشیم. سالمندان به شیوه های مختلفی به جامعه یاری می نمایند، چه در خانواده های خود، چه جامعه محلی و یا در جوامع بزرگتر. با این حال، میزان این منابع انسانی و اجتماعی و فرصت های موجود برای هر یک از ما که مسن می شویم، به شدت وابسته به یک ویژگی کلیدی است و آن ویژگی سلامت ما است. اگر افراد این سال های اضافی را با سلامتی سپری نمایند، می توانند کارهایی را که برایشان ارزش دارد، انجام دهند.

وی اضافه کرد: اما اگر این سال های اضافه شده به عمر، همراه کاهش توانایی های فیزیکی و ذهنی باشد، پیامدهای بسیار منفی آن برای خود فرد، خانواده و جامعه خواهد بود. اگر چه اغلب فرض می گردد که افزایش طول عمر همراه با افزایش سلامتی است، اما این که واقعا امروزه سالمندان، سالم تر از والدین خود هستند یا زندگی بهتری نسبت به گذشتگان خود دارند، جای سوال دارد. برخی از تحقیقات طولانی مدت نشان داده اند که شیوع ناتوانی شدید در کشورهای ثروتمند کاهش یافته است، اما به نظر نمی رسد که این روند در مورد ناتوانی های کمتر شدید نیز اتفاق بیافتد. در مورد کشورهای کم درآمد و متوسط حتی کمتر تعیین است. اما مسائل سلامتی نباید ویژگی غالب و محدود نماینده جمعیت های مسن باشد.

رئیسی با بیان اینکه اکثر مسائل سلامتی در سن بالاتر ناشی از بیماری های مزمن هستند، گفت: بسیاری از این بیماری ها با رفتارهای سالم قابل پیشگیری یا به تعویق انداختن هستند. در واقع، حتی در سالهای بسیار پیشرفته آینده نیز، فعالیت بدنی و تغذیه خوب می تواند منافع مهمی برای سلامتی و احساس خوب بودن داشته باشد. باید توجه کرد که دیگر مسائل بهداشتی نیز می تواند به طور موثر مدیریت گردد، به خصوص اگر به موقع تشخیص داده گردد. حتی برای افرادی که دچار کاهش ظرفیت شده اند، با محیط های حمایتگر می توانند به هر کجا که می خواهند بروند و کارهایی را که برایشان ارزش دارد، انجام دهند.

بنابر اعلام روابط عمومی معاونت بهداشت وزارت بهداشت، معاون بهداشت وزارت بهداشت تاکید نمود: با حمایت و مراقبت طولانی مدت می توان اطمینان حاصل کرد که افراد سالخورده زندگی شایسته ای را با فرصت هایی برای رشد شخصی ادامه می دهند. با این حال رفتارهای ناسالم در میان افراد مسن رایج هستند، سیستم بهداشتی هنوز بطور کامل با نیازهای سالمندان منطبق نیست. به طوریکه در بسیاری از نقاط دنیا، برای سالمندان خروج از خانه ناایمن و غیرممکن است و مراقبین آنها هم اغلب اطلاعات کمی دارند. متاسفانه طبق آمارها حداقل یک نفر در هر 10 سالمند، قربانی نوعی سوء رفتار با سالمندان می شوند. بنابراین پیری جمعیت ها مستلزم پاسخ مناسب و جامع بهداشت عمومی است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 13 اسفند 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: parisro.ir شناسه مطلب: 116

به "افزایش جمعیت سالمند کشور تا سال 2050 به 30 درصد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش جمعیت سالمند کشور تا سال 2050 به 30 درصد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید