سرمایه گذاری 4.5 میلیارد دلاری چینی ها در 24 پروژه ایرانی

به گزارش مجله سفرنامه پاریس، خبرنگاران: مدیر کل دفتر روابط مالی خارجی سازمان سرمایه گذاری ایران از مبادلات تجاری غیرنفتی ایران و چین بالغ بر 13.6 میلیارد دلار در سال 2012 اطلاع داد و گفت:چینی ها در 24پروژه صنعتی و نفت و گاز ایران 4.5 میلیارد دلار سرمایه گـذاری کردند.

سرمایه گذاری 4.5 میلیارد دلاری چینی ها در 24 پروژه ایرانی

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش خبرنگاران، صادق اکبری در مراسم نشست کارشناسی پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی چین و ایران که صبح امروز در محل وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار گردید، گفت : از همکاری صمیمانه سفارت جمهوری خلق چین در تهران و سفارت جمهوری اسلامی ایران در پکن به خاطر کوشش های همه جانبه برای انجام هماهنگی های اولیه به منظور برگزاری پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور، تشکر و قدردانی نمایم.

به گزارش روابط عمومی سازمان سرمایه گذاری و کمکهای اقتصادی وفنی ایران، اکبری در ادامه اضافه کرد : تاریخ طولانی و درخشان مناسبات دو ملت ایران و چین، همگرایی برآمده از فرهنگ مشترک شرقی و آسیایی ، پایبندی دو کشور به زیستن در دنیای صلح و گفتگـو ، تفاهم و همکاری دو کشور در مجامع گوناگون بین المللی و منطقه ای ، پشتوانه مستحکمی در روابط سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی امروز دو کشور بوجود آورده است.

وی در ادامه با بیان اینکه کشور ایران صندلی ویژه ای از نظر سیاسی، اقتصادی ، علمی ، صنعتی و فرهنگی برای جمهوری خلق چین قایل است ،اضافه کرد : دو کشور توانمنـدی های بالقـوه و بالفعل بسیاری در حوزه های اقتصادی، تجاری، صنعتی، فناوری، معدنی، کشاورزی و فرهنگی برای همکاری دارند.

اکبری یادآور شد : وظیفه ما به عنوان تصمیم سازان اقتصادی دو کشور است که با عنایت به روابط خوب سیاسی و تاکیدات مقامات عالیرتبه دو کشور، زمینه پیوند و همکاری نزدیک دو کشور را فراهم نماییم.

مدیر کل دفتر روابط اقتصادی خارجی ،توضیح داد : با شناخت وسیع و گسترده تری که از ظرفیت ها و قابلیت های دو کشور توسط هیات های دو طرف در جریان این اجلاس به دست می آید؛ همکاری های اقتصادی در بخش های سرمایه گذاری، تامین اقتصادی، تجارت و دیگر بخش های تخصصی بیش از پیش توسعه یابد.

اکبری با اشاره به حجم مناسبات اقتصادی دو کشور ایران و چین ، اضافه کرد : حجم روابط بازرگانی غیر نفتی ایران و چین در سال 2012 میلادی، بالغ بر13.6 میلیارد دلار بوده که از این میزان، حدود 3.5 میلیارد دلارآن مربوط به صادرات ایران به چین و 8.1 میلیارد دلار واردات از چین بوده است و حجم تجارت دو کشور برای سال 2013 میلادی حدود 15 میلیارد برآورد می گردد.

مدیر کل دفتر روابط اقتصادی خارجی در ادامه با بیان اینکه در حوزه سرمایه گذاری مستقیم خارجی ،شرکت های توانمند چینی در 24 پروژه صنعتی و نفت و گاز با ارزشی قریب 4.5 میلیارد دلار در ایران سرمایه گـذاری کردند ،اظهار امیدواری کرد میزان سرمایه گذاری شرکتهای چینی در ایران بیش از پیش افزایش یابد.

اکبری با اشاره به مزیتهای اقتصادی ایران از جمله ،موقعیت استراتژیک و جغرافیایی ایران ،وجود منابع غنی و سرشار معدنی، زیرساخت های اساسی در کلیه بخش های ارتباطاتی و حمل و نقل ،اضافه کرد : لازم الاجرا بودن موافقت نامه های پایه اقتصادی فی مابین دو کشور و همچنین نیروی انسانی ماهر و کارآزموده، موقعیت مناسبی را برای سرمایه گذارن و فعالان اقتصادی چین برای سرمایه گذاری در ایران و انجام صادرات به بازارهای کشورهای خاورمیانه و کشورهای حوزه CIS را فراهم می سازد.

این مقام مسئول با اشاره به خصوصی سازی شرکتهای دولتی در ایران یاد آور شد : فرصت های منحصر بفردی برای شرکتهای چینی فراهم است تا در رقابت با شرکتهای داخلی و خارجی در مزایده این شرکتها مشارکت کنند و تا کنون سهام بیش از 700 شرکت با ارزش بیش از 100 میلیارد دلار به بخش های خصوصی داخلی و خارجی واگذار شد که تسهیلات بسیار خوبی در واگذاری شرکت های بزرگ ارایه می گردد.

مدیر کل دفتر روابط اقتصادی خارجی با اشاره به مزیتهای بازار سرمایه ایران ،اضافه کرد : بازار سرمایه ایران با ارزشی قریب 160 میلیارد دلار به عنوان یکی از پربازده ترین بازار های سرمایه دنیا با فراهم کردن زمینه های لازم،شرایط را برای سرمایه گذاری شرکتهای خارجی با برخورد داری از پوشش حمایت های قانون تشویق و حمایت از سرمایه گذاری خارجی فراهم نموده است.

وی در عین حال خاطر نشان کرد : به منظور انجام یک رشته فعالیتهای اقتصادی نظام مند و مستمر و فراهم کردن زمینه برای فعالیت بخش های خصوصی دو کشور، ضروری است همکاری های مورد نظر مبتنی بر برنامه و افق بلند مدت باشند.

وانگ لی پین مدیر کل وزارت بازرگانی چین نیز در ادامه این جلسه گفت : با حمایت رهبران دو کشور در سالهای اخیر ارتباط دو کشور توسعه یافته است و حجم مبادلات تجاری دو کشور به 14 میلیارد دلار رسید و همکاریهای ما در پروژ های زیر ساختی ،ماشین سازی ،نفت و گاز در سالهای اخیر افزایش یافته است .

وی در عین حال خاطر نشان کرد : در سالهای اخیر چینی های زیادی به ایران آمده و سرمایه گذاری نموده اند و با مساعدت دو دولت حتی در سطح دو استان نیز همکاریها رو به افزایش است و این بار از استان سین کیان نیز دعوت کردیم که در این اجلاس نیز شرکت نماید .

در اجلاس کارشناسی ایران و چین چهار کمیته با نام همکاری اقتصادی و تجاری ،سرمایه گذاری در امور زیر بنایی ، فاینانس و موضوعات بانکی و همکاریهای استانی با حضور طرفهای چینی و ایرانی در حال برگزاری می باشد .

گفتنی است در این نشست کنندگانی از حوزه های مختلف اقتصادی صنعت، معدن و تجارت ، بانکی، سرمایه گذاری، حمل و نقل و شهرسازی،کشتیرانی، کشاورزی، بهداشت و درمان، ارتباطات و فناوری اطلاعات، همکاری های علمی و فن آوری ،شهرک های صنعتی،کار و رفاه اجتماعی و توسعه شهری و روستایی حضور دارند.

گفتنی است در این اجلاس علاوه بر امضای سند پایانی اجلاس کمیسیون مشترک دو کشور، یادداشت تفاهم همکاری در زمینه تجارت الکترونیک، حکمیت و داوری به منظور برطرف و حل و فصل اختلافات فی مابین تجار دو کشور، همکاری پارک صنعتی ایران و چین ،افزایش همکاری های و تبادلات اقتصادی و تجاری به امضای طرفین خواهد رسید .

منبع: تسنیم
انتشار: 2 آبان 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: parisro.ir شناسه مطلب: 493

به "سرمایه گذاری 4.5 میلیارد دلاری چینی ها در 24 پروژه ایرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرمایه گذاری 4.5 میلیارد دلاری چینی ها در 24 پروژه ایرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید