صعود استقلال و پرسپولیس قطعی شد

به گزارش مجله سفرنامه پاریس، هرگاه تیم های ایرانی پیروز شده اند در 2 بازی نخست خود در لیگ قهرمانان آسیا به فزونی برسند، در نهایت از گروهشان صعود نموده اند.

صعود استقلال و پرسپولیس قطعی شد

به گزارش خبرنگاران، دو هفته از مرحله گروهی رقابت های لیگ قهرمانان آسیا گذشت و تا به اینجا چهار تیم ایرانی در مجموع عملکرد پیروزیت آمیزی داشته اند و از شانس خوبی برای صعود برخوردار هستند.

استقلال و پرسپولیس در گروه های سوم و پنجم با 6 امتیاز صدرنشین هستند؛ فولاد با چهار امتیاز و به خاطر تفاضل گل کمتر دوم است و تراکتور هم همانند تیم جواد نکونام بعد از شارجه چهار امتیازی در کنار پاختاکور در رتبه دوم با 2 امتیاز قرار گرفته است.

همانطور که گفته شد هر چهار نماینده ایران از شانس خوبی برای صعود برخوردار هستند. تا به اینجا هشت مسابقه را نمایندگان ما انجام داده اند که ماحصل آن پنج برد، سه تساوی و صفر باخت بوده است.

کسب 18 امتیاز از 24 امتیاز ممکن که در نوع خود کم نظیر است. در ادامه عملکرد تیم های ایرانیِ حاضر در این فصل را با ادوار قبلی لیگ قهرمانان مقایسه نموده ایم و به نتایج حیرت انگیزی رسیدیم.

برای اولین بار در تاریخ لیگ قهرمانان آسیا، 2 تیم ایرانی در یک دوره پیروز شده اند هر 2 بازی نخست خود را با برد پشت سر بگذارند.

پرسپولیس و استقلال تنها تیم های این دوره تا به اینجا هستند که پیروز شده اند 100 درصد امتیازات را مال خود نمایند.

استقلال با شکست الشرطه عراق، به هفتمین تیم ایرانی در تاریخ لیگ قهرمانان آسیا تبدیل شد که توانسته تا خاتمه هفته دوم مرحله گروهی 6 امتیاز را به دست بیاورد.

پیش از این تیم های سپاهان (2007 و 2011)، پرسپولیس (2015 و 2021)، تراکتور(2016) و استقلال خوزستان (2017) پیروز به انجام این کار شده بودند. به عبارتی دیگر بعد از چهار سال بار دیگر تیم های ایرانی توانستند به 6 امتیاز تا خاتمه هفته دوم برسند.

سرخپوشان تهرانی نیز با شکست تیم های الوحده امارات و الریان قطر به 6 امتیاز دست پیدا کردند تا در کنار سپاهان، تنها تیم های ایرانی در تاریخ لیگ قهرمانان آسیا باشند که پیروز شده اند 2 بار به 2 برد تا خاتمه هفته دوم برسند. استقلال اما برای اولین بار به این پیروزیت با فرهاد مجیدی رسید.

نکته امیدوارنماینده و فوق العاده این است که هر پنج تیمی که در ادوار قبلی پیروز شده بودند در گروه های خود تا خاتمه هفته دوم به 2 پیروزی دست پیدا نمایند در خاتمه از گروهشان صعود کردند و راهی مرحله بعدی شدند. با این اوصاف و در صورت ادامه دار بودن این فرایند، سرخابی های پایتخت هم باید از صعود خود با دور یک هشتم نهایی مطمئن باشند البته نباید فراموش کرد که در مسابقات سال جاری 2 تیم از پنج تیم دوم نمی توانند راهی مرحله بعد شوند.

در بین تیم های ایرانی ای که ذکر شد 2 تیم استقلال خوزستان و پرسپولیس در گروه خود دوم شدند و به مرحله بعدی راه پیدا کردند.

برای اولین بار در تاریخ لیگ قهرمانان آسیا نمایندگان ایرانی با حداکثر تعداد یعنی چهار تیم در این جام شرکت نموده اند و باختی را تا خاتمه هفته دوم نداشته اند.

پیش از این چهار بار این اتفاق تکرار شده بود اما در آن دوره ها ایران چهار نماینده نداشت. در سال های 2004 و 2005 ما با 2 تیم در مسابقات شرکت نموده بودیم.

در سال 2007، فقط سپاهان حاضر بود و در سال 2012 نیز سه شرکت نماینده داشتیم و تا خاتمه هفته دوم باختی را متحمل نشدیم.

بعد از 9 سال نمایندگان ایران تا خاتمه هفته دوم مرحله گروهی هیچ باختی را نداشته اند. آخرین بار در سال 2012 تیم های استقلال، سپاهان و پرسپولیس هر کدام 4 امتیاز را تا خاتمه هفته دوم اندوخته بودند. یعنی سه برد و سه مساوی. کسب 12 امتیاز از 18 امتیاز ممکن.

نمایندگان ایران در این فصل از رقابت های لیگ قهرمانان اسیا یک رکورد دیگر را هم بر جای گذاشته اند. این اولین دوره است که بعد از گذشت 2 هفته، پنج برد برای تیم های ایرانی ثبت شده است البته تراکتور بردی را نداشته اما تیم های پرسپولیس(2)، استقلال(2) و فولاد(1) جور نماینده تبریز را کشیده اند. پیش از این رکورد بیشترین پیروزی مربوط به سال های 2017 و 2016 با چهار برد می شد.

در سال 2007، تیم فوتبال استقلال به خاطر دیر ارسال کردن لیست نفراتش از حضور در لیگ قهرمانان آسیا محروم شد. به همین خاطر سپاهان تنها تیم ایرانی حاضر در بازی ها بود.

همان تیمی که در نهایت فینالیست شد. طلایی پوشان تا خاتمه هفته دوم به 6 امتیاز رسیدند و 100 درصد امتیازات را کسب کردند.

چون تیم دیگری از ایران حضور نداشت این رکورد 100 درصد بسط پیدا کرد و شد میانگین امتیازگیری نمایندگان ایران تا خاتمه هفته دوم.

شاید نتیجه یک تیم، نتواند سنگ محک خوبی برای آزمودن عملکرد کلی نمایندگان یک کشور باشد. به همین خاطر و در صورت در نظر نگرفتن سپاهانِ 2007، می بایست 14 سال پیشروی کنیم و به سال 2021 برسیم. جایی که تیم های ایرانی پیروز شده اند 75 درصد امتیازات را به دست بیاورند.

تا به اینجا از هشت بازی برگزار شده پنج برد، سه تساوی و صفر باخت به دست آمده است. تیم های ایرانی حاضر در سال 2021، با عبور از سال 2016 که 72 درصد امتیازات تا خاتمه هفته دوم کسب شده بود به عنوان یک رکورد دار جدید معرفی شدند. البته روی کاغذ آنها رتبه دوم را در اختیار دارند.

این اعداد و ارقام ذکر شده همگی به 2 هفته اول مرحله گروهی مربوط می گردد. یعنی تنها یک سوم از بازی های دور نخست.

هنوز دو سوم بازی ها باقی مانده و ممکن است هر اتفاق و تغییری صورت بگیرد. همانطور که همه چیز در یک سوم نخست خوب پیش رفته می گردد در 66 درصد به جامانده شاهد ماجراهای دیگری بود. پس تیم های ایرانی، خصوصا 2 تیم استقلال و پرسپولیس، نباید خود را از پیش صعود نموده بدانند و ضروری است تا با تمرکز و قدرت لازم به استقبال چهار ملاقات دیگر بفرایند.

تا به حال سابقه نداشته که چهار نماینده داشته باشیم و همگی از گروه خود صعود نمایند. پیش از این در سال 2012 هر سه تیم ایرانی پیروز به صعود از گروه خود شده بودند و در سال 2007 هم سپاهان به عنوان تنها تیم ایرانی، چنین کاری را انجام داده بود. حالا می توان بعد از 9 سال، بار دیگر 100 درصد نمایندگانمان را در دور دوم مشاهده کنیم.

منبع: ایرنا

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 23 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 23 اردیبهشت 1400 گردآورنده: parisro.ir شناسه مطلب: 1723

به "صعود استقلال و پرسپولیس قطعی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صعود استقلال و پرسپولیس قطعی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید