طرز تهیه کروسان شکلاتی بدون فر در خانه و آسان

به گزارش مجله سفرنامه پاریس، کروسان یک نان خوشمزه و کره ای است که طعم و مزه خاصی دارد. این نان شیرینی را می توان به عنوان صبحانه یا میان وعده در کنار یک نوشیدنی گرم سرو کرد. در مطالب قبلی کتاب کاله درباره تاریخچه کروسان و طرز تهیه انواع آن خواندیم حالا در اینجا طرز تهیه کروسان شکلاتی بدون فر را قدم به قدم با هم یاد می گیریم. معمولا برای پختن کروسان از فر استفاده می شود، اما این دستور مخصوص پختن یک کروسان نرم و خوشمزه شکلاتی بدون استفاده از فر است. کروسانی که بدون فر پخته می شود، در نهایت بافتی متفاوت مانند کروسان های آماده شرکتی خواهد داشت.

طرز تهیه کروسان شکلاتی بدون فر در خانه و آسان

مواد لازم برای کروسان شکلاتی بدون فر

  • آرد 2 پیمانه
  • نمک 1/2 قاشق چایخوری
  • شکر 3 قاشق غذاخوری
  • مخمر 1/2 قاشق غذاخوری
  • آب گرم 1 پیمانه
  • روغن 3 قاشق غذاخوری
  • کره ذوب شده 1/2 پیمانه
  • شکلات تخته ای به اندازه لازم

طرز تهیه کروسان شکلاتی بدون فر

1. مخلوط کردن مواد

قدم اول برای درست کردن هر نوع نان و شیرینی، آماده کردن خمیر است. برای طرز تهیه کروسان شکلاتی بدون فر ابتدا باید آرد، شکر، مخمر و نمک را داخل یک کاسه بزرگ بریزید. سپس با هم مخلوط کنید. حالا اندازهی از آب گرم را به مواد اضافه کنید. آب نباید زیاد گرم باشد. همین که دستتان نسوزد کافی است زیرا آب جوش و خیلی داغ باعث میشود که مخمر خاصیت خود را از دست بدهد.

آب را کم کم اضافه کنید. اگر اندازه آب زیاد باشد، خمیر شل می شود و کروسان شما خوب به عمل نمی آید. بعد از اینکه آب را به آرد و ودیگر مواد اضافه کردید، مواد را با دست خوب هم بزنید. خمیر نباید به دست یا دیواره ظرف بچسبد. زمانی که خمیر کمی جمع شد، روغن را به آن اضافه کنید و دوباره ورز بدهید.

بعد از حدود 5 دقیقه خمیر کاملا نرم و یک دست می شود. خمیر را به شکل یک گلوله بزرگ دربیاورید و وسط ظرف قرار دهید. اندازهی روغن روی دیواره ظرف و اطراف خمیر بریزید. روی ظرف را با سلفون بپوشانید و اجازه دهید خمیر به مدت یک ساعت در دمای محیط استراحت کند.

2. ورز دادن و پهن کردن خمیر

بعد از یک ساعت، خمیر باید پف کرده باشد. دوباره خمیر را ورز دهید تا نرم شود. حالا آن را به ده تا دوازده قسمت مساوی تقسیم کنید. هر یک از توپ های کوچک را گلوله کنید. برای درست کردن یک کروسان خوشمزه احتیاج به خمیر هزارلا داریم به همین علت باید خمیر چندین لایه داشته باش. به همین علت در طرز تهیه کروسان شکلاتی بدون فر باید ابتدا هر گلوله خمیر را پهن کرده و روی هم بگذارید. برای پهن کردن خمیر ابتدا سطح میز یا کابینت خود را آردپاشی کنید. اولین گلوله خمیر را روی میز گذاشته و با استفاده از وردنه خوب پهن کنید. خمیر باید نازک باشد. حالا روی خمیر را با استفاده از فرچه کمی کره مالی کنید.

به همین ترتیب، تمام گلوله های خمیر را پهن کنید. سعی کنید تمام آن ها یک اندازه و یک شکل باشند. خمیرها را لایه لایه کره مالی کنید و روی هم بچینید.

3. استراحت کردن خمیر چندلا کروسان

حالا خمیرها را داخل ظرف بگذارید. اجازه دهید خمیرها به مدت ده دقیقه در فریزر استراحت کنند. پس از ده دقیقه، سطح میز را آردپاشی کنید و خمیر را روی آن قرار دهید.

4. پهن کردن خمیر چندلا

خمیر را با وردنه خوب پهن کنید تا جایی که قطر آن به اندازه حدود 4 میلی متر برسد. خمیر کروسان نباید ضخامت زیادی داشته باشد. می توانید خمیر را به دو شکل متفاوت پهن کنید. اگر خمیر را به صورت دایره پهن کردید، با کاتر پیتزا آن را به حدود 16 قسمت تقسیم کنید. اگر هم خمیر را به صورت مستطیل پهن کردید، آن را به صورت مثلثی برش دهید.

5. رول کردن خمیر کروسان

برای رول کردن خمیر، با استفاده از چاقو یک برش کوتاه در ضلع پهن مثلث ایجاد کنید. حالا تکه ای شکلات بالای برش ایجاد شده قرار دهید. حالا خمیر را به آرامی رول کنید. در طرز تهیه کروسان شکلاتی بدون فر، ما از تکه ای شکلات تخته ای برای مواد داخل کروسان استفاده می کنیم اما شما می توانید مربا یا پنیر را جایگزین شکلات کنید. کروسان پنیری یکی از محبوب ترین صبحانه های فرانسوی در جهان است که در هتل ها نیز سرو می شود. شما می توانید با انواع صبحانه هتل در کتاب کاله آشنا شوید و آن ها را در منزل برای عزیزانتان تهیه کنید.

6. پختن کروسان بدون فر

بعد از اینکه تمام خمیر را رول کردید، یک سینی فر را کمی چرب کنید و کروسان ها را با فاصله روی آن بچینید. کروسان پس از پختن پف می کند به همین علت شیرینی ها را با فاصله مناسب بچینید. برای پختن کروسان از قابلمه استفاده می کنیم. پس سینی خود را به گونه ای انتخاب کنید که داخل قابلمه جا بشود.

بعد از اینکه کروسان ها را در سینی گذاشتید، اجازه دهید تا به مدت یک ربع استراحت کنند. در این مدت قابلمه را روی گاز بگذارید. یک پایه فلزی در مرکز قابلمه قرار دهید تا سینی روی آن بنشیند. با این روش گرمای داخل قابلمه مانند فر عمل کرده و کروسان مغزپخت می شود. همانطور که فر را باید قبل از پختن گرم کنید، زیر قابلمه را نیز روشن کنید تا خوب داغ شود. حرارت شعله باید ملایم باشد. برای اطمینان بیشتر می توانید از شعله پخش کن استفاده کنید. قبل از اینکه شیرینی را داخل قابلمه بگذارید، با فرچه اندازهی آب سرد روی آن بمالید.

بعد از اینکه کروسان استراحت کرد و قابلمه داغ شد، سینی را روی پایه بگذارید. در قابلمه باید بسته باشد تا شیرینی خوب بپزد. کروسان باید به مدت 40 تا 50 دقیقه روی حرارت ملایم گاز بماند. بعد از این مدت شیرینی شما آماده است. آن را به همراه سس شکلات و میوه های فصل تزئین و سرو کنید.

در این مطلب با طرز تهیه کروسان شکلاتی بدون فر آشنا شدیم. اگر می خواهید کروسان را با روش کلاسیک آن تهیه کنید، با مراجعه به مطلب طرز تهیه کروسان شکلاتی کلاسیک با فوت و فن های پخت این شیرینی محبوب آشنا شوید.

سوالات متداول

شاید در ابتدا این طور به نظر برسد که طرز تهیه کروسان کمی سخت است اما در واقع درست کردن این شیرینی کره ای زیاد سخت نیست. فقط باید زمان تقریبا زیادی را برای آماده کردن یک خمیر عالی در نظر بگیرید. در ادامه چند سوال و نکته مهم در مورد درست کردن و نگهداری کروسان را می خوانیم.

برای درست کردن کروسان شکلاتی بدون فر به چه وسایلی احتیاج داریم؟

کروسان به صورت کلاسیک در فر درست می شود اما شما می توانید آن را به راحتی در یک قابلمه یا ماهیتابه نیز بپزید. برای این کار به یک قابلمه عمیق، یک پایه فلزی و یک سینی فر کوچکتر از قطر ظرف اصلی احتیاج دارید. برای اینکار باید پایه را داخل قابلمه بگذارید و سپس سینی را روی آن قرار دهید.

تا چند روز می توان خمیر کروسان را نگه داری کرد؟

اگر اندازهی از خمیر اضافه آمد و قصد پخت آن را نداشتید، می توانید خمیر را داخل یک ظرف در بسته یا کیسه فریزر بریزید و آن را حداکثر به مدت 3 ماه در فریزر نگه دارید. زمان استفاده از خمیر، بعد از اینکه یخ آن از بین رفت، حتما خمیر را خوب ورز دهید.

آیا برای درست کردن خمیر کروسان به خمیر مایه احتیاج داریم؟

نه لزوما اما هر خمیری با مخمر بهتر عمل می آید. در اصل خمیر کروسان باید چند لایه باشد و خوب پف کند. به همین علت بهتر است که از مخمر خشک استفاده کنید.

برای طرز تهیه کروسان می توان از خمیر هزارلای آماده استفاده کرد؟

بله. اگر شرایط درست کردن خمیر مخصوص خانگی را ندارید می توانید از خمیرهای آماده مانند خمیر یوفکا یا خمیر هزارلا استفاده کنید.

منبع: کتاب کاله
انتشار: 10 شهریور 1402 بروزرسانی: 10 شهریور 1402 گردآورنده: parisro.ir شناسه مطلب: 2405

به "طرز تهیه کروسان شکلاتی بدون فر در خانه و آسان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه کروسان شکلاتی بدون فر در خانه و آسان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید