طرز تهیه کوکو ماش؛ خوشمزه و مقوی

به گزارش مجله سفرنامه پاریس، خبرنگارانـ کوکو یکی از غذا های خوشمزه و محبوب ایرانی هاست که در برنامه غذایی ما جایگاه ویژه ای دارد. تهیه کوکو معمولاً آسان است و زمان کمی برای طبخ احتیاج دارد؛ بعلاوه مواد تشکیل دهنده آن ساده و در دسترس است. کوکو ها انواع متفاوتی دارند و بسیار متنوع هستند. برای مثال می توان به کوکو سبزی، کوکو سیب زمینی، کوکو مرغ، کوکو لوبیا سبز، کوکوی سبزیجات، کوکوی بادمجان، کوکوی کدو و... اشاره نمود که نشان دهنده تنوع این غذاست. کوکوی ماش یکی از انواع کوکو های گیاهی است که به خاطر داشتن ماش در ترکیباتش سرشار از پروتئین، آهن، پروتئاز و... است.

طرز تهیه کوکو ماش؛ خوشمزه و مقوی

به گزارش خبرنگاران، کوکوی ماش یک غذای خوشمزه و درعین حال بسیار مقوی است که یک وعده غذایی کامل برای بزرگ سالان و به خصوص بچه ها محسوب می گردد. در ادامه این مطلب طرز تهیه کوکو ماش همراه با نکات مهم و فوت و فن های مربوط به تهیه آن تقدیم به شما کاربران گرامی خواهد شد.

مواد لازم برای تهیه کوکو ماش

ماش: 1 پیمانه

سیب زمینی پخته: 2 عدد

سیر: 3 حبه

گشنیز و جعفری تازه: نصف لیوان

پیاز داغ: 3 قاشق غذاخوری

پودر سوخاری: 3 قاشق غذاخوری

نمک، فلفل سیاه و زردچوبه: به مقدار لازم

پودر زیره: نصف قاشق چای خوری

روغن مخصوص سرخ کردن: به مقدار لازم

نکات مربوط به مواد اولیه

نکات مربوط به ماش

ماش یکی از انواع حبوبات است که بومی کشور هندوستان است؛ اما در سایر نقاط دنیا ازجمله در ایران نیز کشت می گردد. ماش ارزش غذایی بسیار بالایی دارد، به طوری که در هر پیمانه از آن 16/3 گرم پروتئین موجود است و از این رو منبع غنی تأمین پروتئین برای گیاه خواران محسوب می گردد. ماش انواعی دارد که برخی از آن ها ممکن است سنگی باشد؛ یعنی در فرآیند پخت هرگز نمی پزد. اگر ماش مرغوب را نمی شناسید، بهتر است قبل از پخت هر نوع غذا یک پیمانه از آن را جداگانه بپزید و امتحان کنید. اگر دانه ها بعد از پخت سنگی و سفت نبود، می توانید با خیال راحت برای پخت غذا از آن بهره ببرید.

نکات مربوط به پیازداغ

پیاز داغ عطر و طعم بسیار خوبی به غذا می دهد؛ اما نکته مهم این است که پیاز داغ باید کاملاً ریز و خشک باشد. برای داشتن یک پیاز داغ پودری و خشک پیاز را به صورت نازک برش بزنید؛ سپس در روغن فراوان که از قبل داغ شده است، سرخ کنید. به این نکته توجه داشته باشید که پیاز باید در روغن شناور باشد؛ بنابراین نباید حجم زیادی از پیاز را در یک مرحله اضافه کنید. بعد از اینکه پیاز سرخ شد، آن را روی توری قرار دهید تا روغن اضافی آن کاملاً گرفته گردد. سپس روی سینی پهن کنید. دوباره که این فرآیند را انجام دادید، پیاز های جدیدی را که سرخ کردید، روی پیاز داغ های قبلی نریزید؛ چون باعث روغنی شدن قبلی ها می گردد. علاوه بر این باعث می گردد که حالت خمیری پیدا نمایند.

طرز تهیه کوکو ماش

1 ـ ابتدا ماش را خیس کنید و بگذارید حدود 12 ساعت خیس بخورد؛ سپس آن را با آب بپزید تا دانه های ماش کاملا له و نرم شوند.

2 ـ ماش پخته را آبکش کنید و داخل غذاساز یا میکسر بریزید و چند دقیقه میکس کنید تا ماش ها کاملا پوره شوند.

3 ـ سیب زمینی پخته را بکوبید یا رنده کنید؛ سپس ماش میکس شده را به آن اضافه کنید. حالا پودر سوخاری، سیر رنده شده، پیازداغ، نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، پودر زیره و سبزی خرد شده را به مواد اضافه کنید و با دست خوب ورز بدهید تا همه مواد کاملا با هم مخلوط شوند. سپس روی ظرف را بپوشانید و آن را به مدت نیم ساعت داخل یخچال بگذارید تا استراحت کند.

4 ـ روغن مخصوص سرخ کردنی را داخل ماهی تابه بریزید و صبر کنید تا روغن داغ گردد؛ سپس مایه کوکو را از یخچال خارج کنید. گلوله هایی به مقدار نارنگی از آن بردارید و با کف دست به آن شکل بدهید؛ سپس داخل روغن داغ سرخ کنید. حتما کوکو را پشت و رو کنید تا هر دو طرف آن سرخ و برشته گردد. بعد از سرخ شدن کوکو ها را روی دستمال مخصوص جذب روغن بگذارید تا روغن اضافی آن کشیده گردد. کوکو های ماش آماده را داخل ظرف سرو بچینید و با خیار شور، گوجه، سبزی خوردن و نان تازه میل کنید. نوش جان

منبع: فرارو
انتشار: 12 تیر 1401 بروزرسانی: 12 تیر 1401 گردآورنده: parisro.ir شناسه مطلب: 2200

به "طرز تهیه کوکو ماش؛ خوشمزه و مقوی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه کوکو ماش؛ خوشمزه و مقوی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید