مجوز احداث کارخانه قند در حریم چغازنبیل باطل شد

به گزارش مجله سفرنامه پاریس، سیدحکمت اله موسوی امروز چهارشنبه 21 آبان ماه 99 در جمع خبرنگاران دزفول درخصوص واگذاری 330 هکتار از حریم درجه یک چغازنبیل از طرف جهاد کشاورزی به یک فرد گفت: یک کارخانه قند در آنجا در سال 97 استعلام گرفت تا بعد از معین محدوده احداث گردد ولی میراث فرهنگی جواب منفی داد.

مجوز احداث کارخانه قند در حریم چغازنبیل باطل شد

او اضافه نمود: سرمایه گذار این کارخانه با وجود کوشش اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان، حدود پنج هکتار از اراضی را به عنوان تجهیز کارگاه تسطیح کرد و یک دیوار بتنی پیش ساخته موقتی نیز کار شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان با اشاره به تنظیم 2 شکوائیه علیه این شرکت در دستگاه قضایی گفت: این اراضی در حریم درجه یک چغازنبیل واقع شده اند و براساس ضوابط قانونی تسطیح آن ها، ممنوع و غیرمجاز بود.

او اضافه نمود: دادگستری به استناد کارشناسی های اجرا شده برای سرمایه گذار منع تعقیب صادر کرد که احساس می گردد نظر دادگستری بر این بوده که این اتفاق و تجهیز کارگاه تزلزلی در بنیان اثر ایجاد ننموده است؛ بااین وجود دادگستری مجوز استفاده از 320 هکتار را به آن ها نداده است.

موسوی با تأکید بر اینکه اجازه ادامه کار به این سرمایه گذار داده نشده است، گفت: مجوز جهاد کشاورزی استفاده از 100 هکتار برای کارخانه بود که این مجوز نیز ابطال شد.

او اضافه نمود: چغازنبیل یک اثر تاریخی جهانی است که باید با همکاری دوستداران این حوزه از آن حفاظت کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خوزستان درخصوص حفظ پل باستانی دزفول نیز گفت: برای بازسازی این پل تاریخی، افزون بر 70 میلیارد ریال اعتبار احتیاج است که باید با همکاری دستگاه های اجرایی، خیران میراث فرهنگی و دوستداران این حوزه نسبت به تأمین آن اقدام گردد.

او به وجود افزون بر 150 تک بنای ثبت ملی در بافت قدیم دزفول اشاره نمود و اضافه نمود: پل باستانی دزفول با 1700 سال قدمت به منظور حفاظت بیشتر سال ها قبل از سواره رو خارج شد و به صورت پیاده رو درآمد.

موسوی همه بناهای تاریخی استان خوزستان را احتیاجمند بازسازی، برطرف خطر، آسیب شناسی و استحکام بخشی دانست و گفت: میراث فرهنگی متولی بازسازی پل باستانی دزفول است که با توجه به اختصاص اعتبارات نسبت به بازسازی آن اقدام خواهد شد.

او با بیان اینکه پایه ها و بخش های زیرآب پل باستانی دزفول احتیاجمند استحکام بخشی، مطالعه و آسیب شناسی است، اضافه نمود: حذف الحاقات عرشه و ساماندهی نمای پل احتیاجمند اقدامات اساسی است که امیدواریم با همکاری دستگاه های مختلف نسبت به برطرف خطر و استحکام بخشی این اثر که افتخار ملی است اقدام گردد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان از اعلام آمادگی خیران برای بازسازی این اثر تاریخی اطلاع داد و گفت: استفاده از ظرفیت خیران در قالب تفاهم نامه ای در میراث فرهنگی محقق می گردد که اکنون در مرحله احتیاجسنجی و برآورد هزینه است.

او اضافه نمود: شهردار و فرماندار دزفول نیز اعلام آمادگی نموده اند تا در قالب ستاد بازآفرینی و دیگر اعتبارات، یاری های لازم را در این زمینه داشته باشند.

موسوی درخصوص واگذاری، حفاظت و نگهداری پل باستانی به شهرداری نیز گفت: با کلیت این امر مسئله ای نداریم ولی باید جزئیات کار و مسئولیت های طرفین و حد و حدود مداخلات معین گردد که قرار است کارگروهی در این خصوص تشکیل و این موارد آنالیز شوند.

او همچنین درخصوص ثبت جهانی مجموعه آثار دزفول شامل آسیاب ها، پل باستانی و بافت قدیم گفت: ثبت جهانی این آثار در دست آنالیز و مطالعه است ولی با توجه به گستردگی کار همه دستگاه های متولی و دوستداران میراث فرهنگی و مردم نیز باید به این موضوع ورود نمایند تا دزفول به آنچه شایسته است دست یابد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان اضافه نمود: دبیرخانه ثبت جهانی این آثار برای تسریع در امور با همکاری فرمانداری و شهرداری در دزفول تشکیل خواهد شد.

او ادامه داد: دزفول با داشتن 200 هکتار بافت ارزشمند آجری ظرفیت ویژه ای در حوزه میراث فرهنگی دارد که حفاظت از این آثار تاریخی لازم است.

منبع: گردشبان
انتشار: 21 آذر 1399 بروزرسانی: 21 آذر 1399 گردآورنده: parisro.ir شناسه مطلب: 1429

به "مجوز احداث کارخانه قند در حریم چغازنبیل باطل شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مجوز احداث کارخانه قند در حریم چغازنبیل باطل شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید