10 شهر آلوده جهان از نظر سازمان بهداشت جهانی؛ خرم آباد در رتبه هشتم

به گزارش مجله سفرنامه پاریس، از باران های اسیدی و گرم شدن زمین گرفته تا بیماری های قلبی و مسائل تنفسی، آلودگی های سمی تأثیر بسیار مخربی بر سلامت انسان و محیط زیست کره زمین داشته اند. در 150 سال گذشته میزان تولید کربن دی اکسید، از مجموع تولید آن از صدها هزار سال گذشته بیشتر شده، و حدود 200 میلیون نفر در معرض آلودگی هوا قرارگرفته اند. برآوردهای سال 2012 نشان می دهد هوای آلوده در فضای باز شهرها یا مناطق صنعتی موجب مرگ زودرس 3.7 میلیون نفر شده است. مه دودهای بر فراز برخی از شهرها همچون پکن، 20 برابر حد مجاز اعلام شده توسط سازمان بهداشت جهانی است. اما کشورهای هند، پاکستان و ایران بیشترین شمار شهرهای آلوده جهان ازنظر ریز گردها را در خود جای داده اند. با خبرنگاران همراه باشید تا ده شهر آلوده جهان ازنظر سازمان بهداشت جهانی را معرفی کنیم.

10 شهر آلوده جهان از نظر سازمان بهداشت جهانی؛ خرم آباد در رتبه هشتم

بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی سازمان بهداشت دنیای، که از جمع آوری اطلاعات 1600 شهر دنیا بین سالهای 2008 تا 2013 به دست آمده، کشورهای های هند، پاکستان و ایران بیشترین شمار شهرهای آلوده دنیا را از لحاظ حد غیرمجاز ریز گردها در خود جای داده اند. بر اساس معیار سازمان بهداشت دنیای، نمونه های هوای آزاد نباید در هر مترمکعب حاوی بیشتر از 10 میکروگرم از ریز گرد با قطر کم تر از 2/5 میکرون باشند. این سازمان هرساله پنجم ژوئن مصادف با روز دنیای محیط زیست ، گزارش سالانه خود را مبنی بر میزان آلودگی شهرها منتشر می کند، با خبرنگاران همراه باشید تا ده شهر آلوده دنیا در سال 2015 را معرفی کنیم.

1.دهلی نو، هند

(میزان ریز گردها با قطر کمتر از 2/5 میکرون در هر مترمکعب: 153 میکروگرم) آلودگی هوای دهلی، ناشی از صنایع آلوده اطراف این شهر و ترافیک اتومبیل های آن است که ریز گردهایی بر پایه ترکیبات مختلف همچون ترکیباتی از کربن، نیتروژن، گوگرد و فلزات را وارد هوا می کند. بر اساس گزارش سی ان ان حدود 8/5 میلیون اتومبیل در شهر دهلی تردد می کنند.

2. پتنا (Patna) ، هند

(میزان ریز گردها با قطر کمتر از 2/5 میکرون در هر مترمکعب: 149 میکروگرم) پنتا، دومین شهر بزرگ ناحیه شرقی هند با 1/68 میلیون جمعیت است. این شهر که دومین شهر آلوده دنیا از لحاظ ریز گردها تلقی می شود، بزرگ ترین مرکز تجارت محصولات کشاورزی در هند است و بیشترین صادرات حبوبات، نیشکر، کنجد و برنج هند از این شهر صورت می گیرد.

3. گوالیور (Gwalior) ، هند

(میزان ریز گردها با قطر کمتر از 2/5 میکرون در هر مترمکعب: 144 میکروگرم) گوالیور که یکی از بزرگ ترین شهرهای ناحیه مرکزی هند است، توسط سه ناحیه صنعتی و اقتصادی بزرگ هند، مالانپور (Malanpur) ، سیتولی (Sitholi) و بانمور (Banmore) واقع شده است.

4. رای پور (Raipur) ، هند

(میزان ریز گردها با قطر کمتر از 2/5 میکرون در هر مترمکعب: 134 میکروگرم) رای پور که بزرگ ترین مرکز تولید و تجارت فولاد در هند است بخشی از اصلی ترین صنایع هند در بخش تولید زغال سنگ، برق، فولاد و آلومینیوم را در خود جای داده است.

5. کراچی، پاکستان

(میزان ریز گردها با قطر کمتر از 2/5 میکرون در هر مترمکعب: 117 میکروگرم) آلودگی هوا، نبود زیرساخت های کافی برای مدیریت پسماندها و آلودگی آب سه چالش اصلی محیط زیستی در کراچی هستند. تولید گازهای گلخانه ای در این شهر به وسلیه اتوبوس ها، اتومبیل ها و صنایع بزرگ اطراف این شهر رو به افزایش است. همچنین گازهای صنعتی حاصل از سوزاندن زباله ها و آتش سوزی های زیاد در منازل بخش دیگری از آلودگی هوای این شهر را تشکیل می دهند.

6. پیشاور، پاکستان

(میزان ریز گردها با قطر کمتر از 2/5 میکرون در هر مترمکعب: 111 میکروگرم) گازهای گلخانه ای تولیدشده توسط وسایل نقلیه، کوره های آجرپزی اطراف این شهر، سوزاندن زباله های جامد و همچنین استفاده از وسایل نقلیه از رده خارج، شرایط هوای این شهر را بغرنج کرده است.

7. راولپندی (Rawalpindi) ، پاکستان

(میزان ریز گردها با قطر کمتر از 2/5 میکرون در هر مترمکعب: 107 میکروگرم) راولپندی شهری در شمال منطقه پنجاب پاکستان است که به سرعت رو به توسعه می رود. این شهر صنایع و کارخانه های نساجی بزرگی را در خود جای داده است. ترافیک شهری یکی دیگر از علل آلودگی هوای این شهر است.

8. خرم آباد، ایران

(میزان ریز گردها با قطر کمتر از 2/5 میکرون در هر مترمکعب : 102 میکروگرم) بر اساس اعلام وزارت بهداشت ایران تنها در سال 2012، حدود 4500 نفر در تهران و 80000 در سراسر ایران، براثر آلودگی های هوا و محیط زیست به مرگ زودرس دچار شده اند. خرم آباد نیز بر اساس آمار اعلام شده از سوی سازمان بهداشت دنیای، از لحاظ میزان ریز گردهای مضر، در رتبه هشتم آلوده ترین شهرهای دنیا قرار گرفت.

9. احمد آباد، هند

(میزان ریز گردها با قطر کمتر از 2/5 میکرون در هر مترمکعب : 100 میکروگرم) احمد آباد یکی از مهم ترین مناطق صنعتی و اقتصادی هند و دومین تولیدکننده کتان در این کشور است. ساخت وسازهای بیش حد در این شهر چه در بخش صنایع و چه در بخش مناطق مسکونی اصلی ترین عامل آلودگی هوای این شهر است.

10.لکنو (Lucknow) ، هند

(میزان ریز گردها با قطر کمتر از 2/5 میکرون در هر مترمکعب : 96 میکروگرم) این شهر که مرکز استان اوتار پرادش (Uttar Pradesh) هند است بر اساس اعلام مرکز علوم و محیط زیست هند، به دلیل عدم دارا بودن زیرساخت های کافی در بخش حمل ونقل و افزایش روزافزون تعداد اتومبیل ها در این شهر، از آلودگی بیش از حد هوا رنج می برد. منبع : ibtimes

منبع: کجارو
انتشار: 12 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: parisro.ir شناسه مطلب: 660

به "10 شهر آلوده جهان از نظر سازمان بهداشت جهانی؛ خرم آباد در رتبه هشتم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 شهر آلوده جهان از نظر سازمان بهداشت جهانی؛ خرم آباد در رتبه هشتم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید