طرز تهیه آلبالو خشکه خانگی به 4 روش

به گزارش مجله سفرنامه پاریس، آلبالو خشکه یکی از تنقلات خوشمزه ما ایرانی هاست که به راحتی می توانید آن را با روش های مختلف در فصل تابستان، در خانه تهیه کنید. قبلا طرز تهیه لواشک آلبالو و طرز تهیه مربای آلبالو را در کتاب کاله آنالیز نموده بودیم و اکنون طرز تهیه آلبالو خشکه را که مناسب آماده کردن در تابستان است مرور می کنیم.

طرز تهیه آلبالو خشکه خانگی به 4 روش

مواد لازم جهت تهیه آلبالو خشکه خانگی

  • آلبالو 1 کیلو
  • نمک 2 قاشق
  • رب انار به اندازه لازم

1. طرز تهیه آلبالو خشکه خانگی بدون رب انار در نور آفتاب

یکی از آسان ترین روش های خشک کردن آلبالو و تهیه کردن آلبالو خشکه این است که آلبالوها را در آفتاب خشک کنید. برای تهیه آلبالو خشکه به این روش ابتدا آلبالوها را تمیز کنید و بشویید. بعد در یک قابلمه مناسب آب و یک قاشق غذاخوری نمک بریزید و بگذارید به جوش آید. وقتی آب، خوب جوش آمد نوبت آن است که آلبالوها را در یک آبکش فلزی بریزید و به مدت 10 ثانیه با همان آبکش درون آب جوش قرار دهید. (دقت کنید پوسته آلبالو شما نباید بترکد) سپس آبکش را از آب داغ بیرون بیاورید و اجازه دهید کمی خنک گردد و این کار را دوباره تکرار کنید.

حالا آلبالوهای شما آماده خشک کردن در نور آفتاب شده اند پس آن ها را روی یک سینی به صورتی که روی هم نباشند بریزید و در جایی که نور خورشید به آن بخورد، قرار دهید. معمولا بسته به آب وهوا بعد از 2 تا 4 روز آلبالوها خشک می شوند. باقی نمک را هم وقتی هر بار آلبالوها را زیر و رو می کنید، اضافه کنید. فقط دقت کنید در مرحله خشک شدن هر روز آلبالوها را تکان دهید.

نکته مهم در تهیه آلبالو خشکه به این روش این است که اولا باید روی آلبالوها را با یک توری بپوشانید و آن ها را در فضایی بالاتر از روی زمین مثلا روی میز قرار دهید و حتما قبل از آن که گوشت آلبالو کاملا خشک گردد و فقط هسته و پوست باقی بماند، آن ها را بردارید و در ظرف مناسب در فریزر بگذارید.

طرز تهیه آلبالو خشکه با رب انار هم دقیقا همین مراحل را دارد فقط کافی است وقتی خواستید آلبالو خشکه را مصرف کنید آن را در رب انار بریزید تا طعمی ملس پیدا کند و بیشتر از آن لذت ببرید.

2. طرز تهیه آلبالو خوشکه در سولاردم

یکی دیگر از روش های تهیه آلبالو خشکه تهیه آن در سولاردم است. برای این کار ابتدا درست مثل تمام موارد دیگر حتما آلبالو ها را بشویید و اجازه دهید خشک شوند. حالا در ظرف مخصوص مایکروفر یا ظرف پیرکس آلبالو ها را بچینید به طوری که روی هم انباشته نشوند.

سه پایه کوتاه را در سولاردم بگذارید ابتدا با ماکروی 900 وات 5 دقیقه زمان دهید تا آلبالو ها با حرارت نرم شوند. بعد از نرم شدن در ظرف آلبالو ها آب جمع می گردد که باید آن را خالی کنید بعد ظرف را بشویید و خشک کنید سپس دوباره آلبالو ها را داخلش بچینید.

حالا کمی نمک روی آلبالو ها بپاشید و با ماکروی 360 وات به مدت 15 دقیقه آلبالو ها را گرم کنید. بعد از حدود 8 دقیقه آلبالو ها را چک و زیر و رو کنید تا هر دو طرف آلبالو حرارت ببیند و خشک نگردد. در این مرحله 10 دقیقه زمان برای آماده شدن آلبالو خشکه آبدار کافی است. بعد از 10 دقیقه آلبالو ها را از سولاردام بیرون بیاورید و داخل یک سینی بچینید تا کمی هوا بخورد و رطوبت اضافی را از دست بدهند. آلبالو خشکه شما آماده است. نوش جان!

3. طرز تهیه آلبالو خشکه در توستر یا مایکروفر

طرز تهیه آلبالو خشکه با توستر یا مایکروفر هم یکی از روش های رایج و البته مدرن برای تهیه آلبالو خشکه است. برای تهیه آلبالو خشکه در این روش هم باید ابتدا آلبالوها را بشویید و خشک کنید بعد روی سینی توستر خود فویل بکشید و آلبالوها را به صورتی که فقط یک لایه باشند روی فویل بریزید و بعد آن را به مدت 10 دقیقه در دمای 125 درجه سانتی گراد بگذارید. اما 10 دقیقه بعد آلبالوها را زیر رو رو کنید تا به خوبی خشک شوند.

این کار را تا 2 ساعت مدام انجام دهید و اندازهی نمک هم روی آلبالو بریزید. آلبالو خشکه شما بعد از این زمان آماده است و شما می توانید آن را در ظرف مناسب بریزید و برای زمان مصرفتان ذخیره کنید یا آن را همزمان با ریختن اندازهی رب انار خوشمزه و نرم کنید و از آن به عنوان یک ترشک آلبالو خوشمزه لذت ببرید.

4. طرز تهیه آلبالو خشکه شیرین

اگر اهل ترشی نیستید، می توانید آلبالو خشکه شیرین تهیه کنید. برای این کار ابتدا باز آلبالو را بشویید و بعد به ازای هر یک کیلو آلبالو، لا به لایش نیم کیلو شکر بریزید و بگذارید آب آلبالو به مدت 8 تا 10 ساعت از آن خارج گردد. (شما می توانید از این آب آلبالو برای طرز تهیه شربت آلبالو هم بهره ببرید.) بنابراین ابتدا آلبالو و آب حاصل از آن را برای مدت کوتاهی روی اجاق گاز بگذارید و اجازه دهید کمی بپزد، بعد آن را از آب خارج کنید و بعد یا آن را مستقیم در معرض نور خورشید بگذارید تا خشک گردد یا این که از فر، توستر یا سولاردم بهره ببرید.

از آب آلبالویی که به این روش به دست می آورید با جوشاندن آن تا مرحله ای که کمی غلیظ گردد، بهره ببرید تا شربت آلبالو داشته باشید.

نکات تکمیلی برای تهیه آلبالو خشکه

همان طور که دیدید آلبالو خشکه خوشمزه را می توانید درست مثل طرز تهیه ترشی آلبالو به روش های مختلف تهیه کنید. اما خوب است نکات و فوت وفن های تهیه آن را هم بدانید.

استفاده از آلبالو به روش های مختلف

اگر شما هم از علاقه مندان آلبالو هستید خوب است در فصل تابستان با آن خوراکی های متفاوت درست کنید و لذت ببرید و یا برای فصل های دیگر ذخیره کنید. در ادامه طرز تهیه غذاها و خوشمزه جات دیگری که می توانید با آلبالو آماده کنید را می توانید بخوانید.

  • طرز تهیه چای آلبالو خوش رنگ و ملس
  • طرز تهیه شربت و مربا آلبالو خوش رنگ
  • طرز تهیه آلبالو پلو مجلسی

روش سرو آلبالو خشکه

آلبالو خشکه مثل آلبالو خواص زیادی دارد و می توانید آن را با رب انار قاطی کنید و یک ترشک آلبالو خشک خوشمزه و مغذی داشته باشید. هر چند اگر دسترسی به رب انار ندارید می توانید به صورت ساده آن را میل کنید و لذت ببرید.

برترین روش نگهداری آلبالو خشکه

برترین جا برای نگهدرای آلبالو خشکه فریزر است. پس حتما بعد از آماده کردن، آن را در فریرر بگذارید تا خراب نگردد و کپک نزند.

فواید آلبالو خشکه

آلبالو خشکه یکی از برترین تنقلاتی است که می توانید با خوردن آن به هضم غذایتان یاری کنید. حتی گفته می گردد این خوردنی خوشمزه می تواند جایگزین مُسکن برای تسکین دردها باشد. فقط یادتان باشد آلبالو خشک بازاری معمولا با جوهر لیمو و نمک فراوان درست می شوند پس حتما آلبالو خشکه را در منزل تهیه کنید تا کاملا سالم باشد.

منبع: کتاب کاله
انتشار: 20 تیر 1402 بروزرسانی: 20 تیر 1402 گردآورنده: parisro.ir شناسه مطلب: 2386

به "طرز تهیه آلبالو خشکه خانگی به 4 روش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه آلبالو خشکه خانگی به 4 روش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید