طرز تهیه کتلت گوشت خوشمزه

به گزارش مجله سفرنامه پاریس، کتلت یکی از خوشمزه ترین غذاهای ایرانیست و به طرق مختلفی تهیه می شود: کتلت گوشت، کتلت مرغ، کتلت بادمجان، کتلت برنج و...

طرز تهیه کتلت گوشت خوشمزه

سرویس آشپزی - یکی از خوشمزه ترین و ساده ترین غذاهای ایرانیست که با دانستن چند فوت کوزه گری برای پخت می توانید از وا نرفتن کتلت مطمئن باشید. همچین اگر علاقمند به تهیه کتلت با طعم های متفاوت هستید می توانید طرز تهیه کتلت بادمجان به سایر بخش های آشپزی خبرنگاران مراجعه فرمایید.

نکاتی که در هنگام تهیه کتلت گوشت بهتر است بدانید

  • اولین نکته در ارتباط با تهیه کتلت گوشت این است که کلیه مواد باید به دمای محیط رسیده باشند.
  • گوشت مصرفی برای تهیه کتلت گوشت بهتر است زیاد چرب نباشد. همچنین شما می توانید با انواع گوشت قرمز، گوشت بوقلمون، شتر مرغ و... کتلت تهیه نمایید.
  • به طور معمول برای تهیه کتلت گوشت، هر 500 گرم گوشت چرخ شده، به 5 تا 6 سیب زمینی متوسط و 3 تا 4 عدد تخم مرغ احتیاج دارد.
  • بهتر است سیب زمینی مورد استفاده در کتلت را نیم پز کنید تا در هنگام سرخ کردن آن، از پخت کامل تمامی مواد مطمئن باشید و البته کتلتی با طعم بهتر داشته باشید.
  • برای تهیه کتلت بهتر است آب پیاز را پس از رنده کردن کاملا بگیرید و تنها از تفاله پیاز در مایه کتلت استفاده کنید.
  • ادویه مناسب برای تهیه کتلت گوشت ساده، نمک، فلفل، زردچوبه و در صورت تمایل زعفران برای ایجاد طعمی مطبوع و دلپذیر می باشد.
  • به طور معمول کتلت را همراه با سیب زمینی و گوجه سرخ شده و سبزیجاتی مانند جعفری سرو می کنند.
  • توصیه سرآشپز خبرنگاران برای تهیه سیب زمینی سرخ شده خوش رنگ و خوش طعم این است که در انتهای زمان پخت سیب زمینی ها، از دو قاشق چایخوری زعفران آب زده و یا 1/8 قاشق چایخوری زعفران ساییده شده خشک استفاده نمایید.

کتلت گوشت خوشمزه

مواد لازم

گوشت چرخ شده

500 گرم

سیب زمینی متوسط

5 تا 6 عدد

پیاز متوسط

1 عدد

تخم مرغ

3 تا 4 عدد

نمک، فلفل، زردچوبه، زعفران

به میزان لازم

آرد سوخاری

به میزان لازم

طرز تهیه کتلت گوشت خوشمزه

  1. سیب زمینی ها را نیم پز کنید. منظور از نیم پز کردن این است که سیب زمینی بیش از حد له نگردد. پس از پخت سیب زمینی ها را از رنده ریز رد کنید.
  2. پیاز را رنده کنید و آب اضافی آن را کاملا بگیرید.
  3. در ظرف نسبتا گودی گوشت چرخ شده، سیب زمینی رنده شده، پیاز، ادویه جات و در نهایت 3 عدد تخم مرغ را با یکدیگر به خوبی ترکیب کنید. تخم مرغ ها را با احتیاط اضافه کنید تا مایه زیاد شل نگردد. توصیه می گردد از 2 الی 3 قاشق زعفران آب زده غلیظ در مایه کتلت برای ایجاد طعم و عطر بهتر استفاده نمایید.
  4. پس از اینکه مایه کتلت آماده شد، روغن را در تابه با حرارت ملایم گرم کنید. توجه داشته باشید که هرچه روغن و به طبع آن کتلت و یا هر ماده سرخ کردنی دیگری با حرارت ملایم داغ و سرخ گردد، نتیجه کار کتلتی مغز پخت و سالم تر خواهد بود.
  5. میزان مناسبی از مایه کتلت را مابین دستان خود پهن کنید و فرم دهید. برای این منظور می توانید ابتدا مایه کتلت را کمی درون آرد سوخاری بغلتانید و سپس پهن کنید و یا در نهایت پس از پهن کردن مایه کتلت، خیلی کم آرد سوخاری روی آن بپاشید. توجه داشته باشید که میزان آرد سوخاری زیاد نگردد و بهتر است قبل از سرخ کردن کتلت، آرد سوخاری اضافه را از روی مایه کتلت پاک کنید چرا که باعث می گردد کتلت زود رنگ بگیرد و یا طعم سوختگی به خود بگیرد.
  6. در نهایت کتلت را درون روغن داغ سرخ کنید. به طور معمول هر طرف کتلت 3 تا 5 دقیقه با درجه حرارت ملایم احتیاج به سرخ شدن دارد.
  7. در این فاصله سیب زمینی خلال شده را در تابه دیگری سرخ کنید و مقداری زعفران برای رنگ و عطر بهتر به آن اضافه کنید و در آخر گوجه فرنگی های حلقه شده را در تابه تفت دهید.
  8. کتلت گوشت را به همراه سیب زمینی سرخ نموده، گوجه فرنگی تفت داده شده، جعفری ساطوری شده و حلقه های لیمو ترش تازه سرو نمایید.
شما می توانید کتلت را در طعم های مختلف تست کنید، که در زیر به ذکر بعضی از دیگر از کتلت ها می پردازیم:
  • طرز تهیه کتلت ماهی
  • طرز تهیه کتلت سیب زمینی
  • طرز تهیه کتلت مرغ خام (سرخ شده و رژیمی)

این کتلت گوشت خوشمزه را تهیه کنید و از میل کردن آن در کنار خانواده لذت ببرید. شما کتلت گوشت را چگونه تهیه می کنید؟ چه راهکارهایی برای طبخ و طعم بهتر کتلت می دانید؟ راهکارها و دستور پخت خود را با ما و سایرین به اشتراک بگذارید.

منبع: setare.com
انتشار: 5 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: parisro.ir شناسه مطلب: 1055

به "طرز تهیه کتلت گوشت خوشمزه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه کتلت گوشت خوشمزه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید