کدام مواد غذایی و دارو ها باعث کم آبی بدن می شوند؟

به گزارش مجله سفرنامه پاریس، یک رژیم شناس و متخصص تغذیه درخصوص دارو ها و مواد غذایی که باعث کم آبی بدن می شوند، توضیحاتی را ارائه کرد.

کدام مواد غذایی و دارو ها باعث کم آبی بدن می شوند؟

به گزارش خبرنگاران، شهاب اولیایی، رژیم شناس و متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگاران گفت: آب یکی از مهم ترین مواردی است که برای سلامتی عمومی بدن، نقش بسیار مهمی دارد. در واقع بسیاری از فعالیت های بیولوژیک بدن از طریق آب انجام می شود.

وی افزود: توصیه ما همیشه این بوده است در تمام فصول به اندازه کافی آب مصرف شود. در فصول سرد بدن کمتر دچار احساس تشنگی می شود که این موضوع باعث کم آبی بدن خواهد شد و در نتیجه شاهد تضعیف سیستم ایمنی بدن خواهیم بود.

اولیایی بیان نمود: در مرحله اول مواد غذایی و نوشیدنی های حاوی کافئین مثل قهوه و نسکافه به دلیل افزایش میزان ادرار، باعث کم آبی می شوند. همچنین افزایش بی رویه مصرف چای بدن را با کم آبی رو به رو می کند.

این متخصص تغذیه افزود: موادغذایی که حاوی پروتئین زیاد هستند به دلیل افزایش میزان متابولیسم در کم آبی بدن نقش دارند بنابراین سعی کنید اصل تعادل و تناسب را در مصرف موادغذایی رعایت کنید. همچنین مصرف غذا های خیلی چرب به خصوص سرخ کردنی ها باعث خشکی آب بدن و گلو می شوند. غذا های شور و حاوی سدیم زیاد از قاعده کاهش آب بدن مجزا نیستند و مصرف بی رویه این مواد غذایی، میزان آب بدن را کاهش می دهد. مصرف بی رویه نوشابه های انرژی زا به سبب وجود کافئین می تواند دافع آب بدن باشد.

وی با اشاره به اینکه در کنار غذا های اشاره شده برخی دارو ها نیز در کم آبی بدن نقش بسیار زیادی دارند، افزود: از مهم ترین دارو های کاهش دهنده آب بدن می توان به گروه داروهای مدر و ملین ها اشاره کرد. در واقع مدر ها برای افزایش دفع آب و ملین ها برای رفع یبوست مصرف می شوند که هر دو گروه باعث دفع آب از بدن خواهند شد.

این مشاور تغذیه بیان نمود: دارو های مدر که برای بیماری های قلبی، دیابت نوع 2، سیستم عصبی و شیمی درمانی مورد استفاده قرار می گیرند؛ در کمبود آب بدن نقش دارند. در واقع این افراد در بیشتر مواقع از خشکی آب دهان گلایه دارند.

وی ادامه داد: دارو های تیازیدی که به عنوان ضد فشار خون استفاده و برای نگهداری پتاسیم مصرف می شوند، در کاهش آب بدن نقش مهمی دارند. همچنین برخی از دارو ها که استفاده پوستی دارند مانند پسوریازیس و دارو های مورد استفاده برای تسکین میگرن باعث کاهش آب بدن خواهند شد.

اولیایی در پایان شرح داد: از مهم ترین علائم کم آبی بدن می توان به خشکی پوست، سردرد، سرگیجه و تهوع، ضعف و بیحالی و تپش قلب اشاره کرد. یکی از اصلی ترین علائم کمبود آب بدن تشنگی است که افراد تحت هیچ عنوان نباید اجازه دهند حس تشنگی زیاد بر آن ها غالب شود؛ بنابراین مصرف منظم و متعادل آب در طول روز و تمام فصول سال را از قلم نیاندازید.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 6 بهمن 1399 بروزرسانی: 6 بهمن 1399 گردآورنده: parisro.ir شناسه مطلب: 1514

به "کدام مواد غذایی و دارو ها باعث کم آبی بدن می شوند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کدام مواد غذایی و دارو ها باعث کم آبی بدن می شوند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید