یادداشت رسانه لبنانی ، کرونا و ریزش تصویر ابرقدرتی اتحادیه اروپا و آمریکا

به گزارش مجله سفرنامه پاریس، روزنامه نگار عراقی در رسانه ای لبنانی نوشت، در زمانی که کشورهایی مثل چین و روسیه در حال یاری به دیگران در بحران کرونا هستند، اتحادیه اروپا و آمریکا دچار اختلاف و ناتوانی اند و دیگر نشانی از کشورهای ابرقدرت در آنها دیده نمی گردد.

یادداشت رسانه لبنانی ، کرونا و ریزش تصویر ابرقدرتی اتحادیه اروپا و آمریکا

با ما سفر کنید و با تور اروپا از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، محمد زینی روزنامه نگار عراقی در یادداشتی که در وبسایت شبکه خبری المیادین منتشر شد، نوشت، بعد از آنکه ویروس کرونا کشورهای سرشناس اروپایی را درنوردید، اروپا را در وجهه ای جدید شاهدیم که قبل از این ندیده بودیم.

زینی نوشت: وقتی در سال 1965 اتحادیه اروپا تأسیس شد، یک واحد مالی، سیاسی و امنیتی و یک بازار یکپارچه به نظر می رسید و بعدها هم پول واحد رایج کرد. همه انتظار داشتند که ارتباطی مستحکم تا حد سرنوشت مشترک در جنگ و فجایع داشته باشند. اما این وجهه (و این تصویر) بعد از آنکه کرونا ایتالیا را تکه تکه کرد متزلزل شد و بعد از چند دهه شاهد تصویری غیرقابل انتظار [از اتحادیه اروپا] شدیم... مرزها به طور کامل بسته شد و اتحادیه اروپا شاهد دوری اعضای خود شد. کشورهای عضو هر گونه یاری به یکدیگر را رد کردند مثل ایتالیا و صربستان. رئیس جمهورش هم از اتحادیه اروپا به دلیل یاری نکردن انتقاد کرد و به جایش رو به چین کرد و گفت، از یاری های چین استقبال می کنیم.

در این یادداشت آمده است که سه نشست فوق العاده سران اروپایی برای رسیدن به راهکاری مشترک مقابل شیوع کرونا مغلوب شد. کشورهای شمال [اروپا] مثل هلند معقتند که در این مرحله هر کشور باید به ظرفیت داخلی خود تکیه کند. کشورهای جنوب مثل ایتالیا، اسپانیا و یونان که فرانسه نیز با آنان موافق است، می گویند که همه گیری خارج از کنترل شده و امروز بیش از هر زمان به راهکاری جمعی احتیاج است و گرنه فایده اتحادیه اروپا اساسا در چیست.

نویسنده یادداشت این شرایط اتحادیه اروپا را با شرایط کشورهای رقیب اتحادیه مثل چین، روسیه و کوبا مقایسه کرد و نوشت که این کشورها تیم هایی نظامی و پزشکی برای یاری به کشورهای اروپایی اعزام کردند و اقدامی پیروز هم بود. آینده اتحادیه اروپا روشن نیست. همچنانکه تصویر آمریکا به عنوان کشوری ابرقدرت در جهان با عظیم ترین تهدیدی که تا به امروز به خود دیده، روبه روست چرا که به دلیل اختلاف فاحش برخورد دولت ترامپ با ویروس کرونا و فرماندار بعضی ایالت ها بخصوص نیویورک، نشانه های ازهم پاشیدگی در آن دیده می گردد. به نظر می رسد شیوه های مبارزه با کرونا در آمریکا کم کم دارد سیاسی و انتخاباتی می گردد....

در خاتمه این یادداشت آمده است که برای اولین بار، آمریکا و اروپا مقابل آزمونی سخت قرار گرفته اند که تصویر آنان را که از بعد از جنگ جهانی دوم ترسیم شده، تهدید می نماید. چه بسا که به دلیل ناتوانی، پراکندگی و عجز در رسیدن به راهکاری مشترک و توافقی هیچ نشانه واضحی از این قدرت ها دیگر باقی نگذاشته است. این در حالی است که کشورهای دیگر مثل چین، روسیه و کروبا در چهره کشورهای ابرقدرت وارد صحنه شده اند و این کار را به وسیله ارائه یاری های بشردوستانه به دیگر کشورها انجام می دهند.

ص

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 3 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: parisro.ir شناسه مطلب: 1051

به "یادداشت رسانه لبنانی ، کرونا و ریزش تصویر ابرقدرتی اتحادیه اروپا و آمریکا" امتیاز دهید

862 کاربر به "یادداشت رسانه لبنانی ، کرونا و ریزش تصویر ابرقدرتی اتحادیه اروپا و آمریکا" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یادداشت رسانه لبنانی ، کرونا و ریزش تصویر ابرقدرتی اتحادیه اروپا و آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید